Jesienno-zimowe bieganie – co jeść żeby nie chorować?

Bieganie uodparnia nas na infekcje, obniża ryzyko zachorowalności. To czas na wewnętrzny dialog i spokojne przemyślenie trapiących nas spraw. I tak można wymieniać w nieskończoność… Jednymi słowy bieganie to prawdziwa kuźnia ciała i duszy. Musimy jednak pamiętać, że w newralgicznym okresie jakim jest jesień, a już niebawem zima, należy podwójnie dbać o swoje zdrowie i zwracać uwagę na to co jemy. Dlaczego? Żeby nie chorować!

Poniżej przedstawiamy listę kilku produktów, które pomogą nam wzmocnić układ odpornościowy i w znacznym stopniu zniwelują ryzyko złapania infekcji. Brak chorób to lepiej przepracowany okres treningowy, lepsze samopoczucie, większa motywacja i w konsekwencji udany przyszły sezon. Podane produkty warto dodać do swojej diety nie tylko jesienią i zimą. Regularne ich spożywanie poprawi nasze zdolności regeneracyjne, samopoczucie itd. I pamiętajcie – jesteśmy tym co jemy, dlatego warto zwracać uwagę na to co znajduje się na naszym talerzu…

Miód

Miód zawiera naturalny antybiotyk, inhibinę. Inhibina niszczy drobnoustroje zagnieżdżające się w górnych drogach oddechowych. Miód lipowy działa wykrztuśnie i przeciwgorączkowo, zaś kit pszczeli zwalcza bakterie, wirusy oraz grzyby. Miodem można smarować kanapki lub słodzić herbatę – stosowany codziennie doskonale wpływa na zdrowie. Naprawdę warto zamienić cukier na miód…

Czosnek

Czosnek nie tylko skutecznie walczy z chorobą, ale też obniża ciśnienie krwi, poziom cholesterolu oraz zapobiega miażdżycy (regularnie stosowany może opóźnić jej rozwój nawet o kilkanaście lat). Jest również źródłem takich składników jak : magnez, żelazo, cynk, mangan, miedź, molibden, chlor, jod, witaminy A, B, C, E, aminokwasy oraz wielu substancji o silnym działaniu antybakteryjnym. Niewątpliwym minusem jedzenia czosnku jest smak i przykry zapach z ust po zjedzeniu. Na szczęście istnieją sposoby jak ominąć ten problem. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem, który niedawno publikowaliśmy:

- Wystartuj -

Zielona herbata

Jako jeden z najpopularniejszych napojów świata, herbata wielokrotnie badana była pod kątem korzyści jakie daje pijącemu. Zielona herbata to źródło wielu przeciwutleniaczy, w tym, przede wszystkim, związku EGCG, czyli galusanu epigalokatechiny. EGCG nie tylko zwiększa odporność organizmu, ale skutecznie pomaga w zwalczaniu wielu poważnych chorób, takich jak choroba Alzheimera, czy choroby nowotworowe. Herbata zielona, w przeciwieństwie do normalnej, powstaje z liści nie poddanych fermentacji (natychmiast po zerwaniu przeprowadzany jest proces suszenia), dzięki czemu zachowuje duże ilości EGCG. Ponadto zielona herbata jest źródłem aminokwasów, które wspomagają wytwarzanie komórek zwalczających zarazki.

Owoce cytrusowe

Po witaminę C sięgamy z reguły, kiedy już się rozchorujemy, podczas gdy codziennie zaopatrywanie się w nią jest podstawą utrzymania odpowiedniego poziomu odporności naszego organizmu. Witamina C pomaga wytwarzać białe krwinki, które są podstawą w walce z patogenami, takimi jak bakterie i wirusy. Twoje ciało jej nie produkuje ani nie przechowuje, dlatego powinieneś przyjmować ją regularnie żeby chronić swój organizm. Praktycznie wszystkie owoce cytrusowe są bogate w witaminę C, a ponieważ jest ich wiele bez problemu możesz je przemycić do codziennej diety – np. w postaci posiłków takich jak sałatka owocowa.

Wspaniała trójka

Zielona herbata + świeżo wyciskana cytryna + miód zamiast cukru = zdrowie w czystej postaci

Czerwona papryka

Witamina C to nie tylko wzmocniona odporność ale również zdrowa skóra, jakże istotna przy minusowych temperaturach. Czerwona papryka posiada największą ilość witaminy C, przebija nawet owoce cytrusowe. W dodatku czerwona papryka jest źródłem beta karotenu. Dodanie papryki do codziennej diety to prosta sprawa – można chociażby kroić ją, dodawać do kanapek, dodawać do sosów mięsnych itd.

Brokuły

Brokuły to istna składnica witamin i składników odżywczych, które pomagają wzmocnić organizm i walczyć z przeziębieniem. Dzięki witaminom A, C i E oraz różnym przeciwutleniaczom brokuły to jedne z najzdrowszych warzyw jakie możesz dołączyć do swojego menu. Trzeba jednak pamiętać, że żeby zachować jak największą ilość składników odżywczych należy brokuły gotować jak najkrócej się da, lub jeszcze lepiej – przygotowywać w parowarze.

Jogurty

Jogurty z żywymi kulturami bakterii to te, którymi powinieneś się zainteresować, ponieważ wzmacniają one układ odpornościowy i pomagają mu aktywnie zwalczać choroby. Dodatkowo, jogurt wzmocniony witaminą D jest jeszcze lepszym wyborem – niski poziom tej witaminy to duże prawdopodobieństwo przeziębienia, dlatego należy ją uzupełniać na bieżąco.

Migdały

Układ odpornościowy potrzebuje nie tylko witaminy C. Witamina E również pełni ważną rolę, a jej źródłem są właśnie migdały. Migdały oraz inne orzechy są bardzo bogate w tą witaminę i pół szklanki migdałów zapewnia odpowiednią, dzienną dawkę. Witamina E stymuluje układ odpornościowy, wpływa na wygląd i stan skóry, wpływa na prawidłową budowę mięśni, a także przyspiesza gojenie się ran.