Jesienią łatwiej o choroby… Czosnkowy dip na wzmocnienie!

Jesień to chyba jedna z najbardziej nielubianych pór roku. Bolesny policzek od natury w postaci nie tylko deszczu ale i zimna. Po ciepłych miesiącach biegania w krótkich lycrach, spodenkach a niejednokrotnie bez koszulki, nastaje czas  ubierania na cebulkę i owijania się w ortaliony, lycry i inne ciuchy biegowe, zakurzone po kilku miesiącach przerwy.

Jesień to niestety nie tylko szarość ale i lawina bakterii czekających na nasze najmniejsze potknięcie. Na szczęście są sposoby na znaczne obniżenie ryzyka zachorowalności… To cudo ma już ponad pięć tysięcy lat!

Uprawiany do pięciu tysiącleci, perełka Azji Środkowej, następnie Egiptu i finalnie całego świata. Ma działanie silniejsze od wielu antybiotyków, a najwięksi fani wybaczają mu nawet nieprzyjemny zapach z ust po zjedzeniu – CZOSNEK.

Działanie

Przede wszystkim bakteriobójcze i odkażające. Czosnek zawiera olejek o charakterystycznym, dobrze znanym nam zapachu. Składa się z mieszaniny siarczków związków organicznych alliiiny  (związek ten jest uważany za prekursora zapachu i smaku czosnku), cukru, witamin w tym głównie C.  Odkryto (dopiero w 1944 roku), że działanie lecznicze czosnku ma allicyna powstająca z alliiny, która uaktywnia się podczas rozcierania ząbków. Czosnek skutecznie zwalcza nawet te bakterie, które są odporne na działanie antybiotyków np. penicyliny czy tetracykliny.

Zalety

  • działa przeciwmiażdżycowo,
  • zmniejsza ryzyko zawałów,
  • dezynfekuje jelita,
  • działa przeciwpasożytniczo,
  • łagodzi podrażnienia po ukłuciu owadów,
  • ułatwia krążenie płucne i transport tlenu,
  • pomaga w leczeniu biegunek i wrzodów,
  • wzmacnia odporność.

Wady – przedawkowanie?

  • przykry zapach,
  • przy dużym spożyciu podrażnia błony śluzowe,
  • ciężkostrawny, obciąża wątrobę.

Wyżej wymienione konsekwencje występują przy zwiększeniu zalecanej dawki dziennej, która stanowi do 4 ząbków dziennie – jak wszędzie zdrowy rozsądek w cenie. Warto w ramach naturalnej suplementacji włączać czosnek do naszego dziennego jadłospisu… Okres jesienno-zimowy to dla biegacza czas treningów o zwiększonej objętości. Nie ma co ukrywać, że to bardzo ciężki okres w cyklu treningowym, stąd nie trudno o infekcje, tym bardziej, kiedy wszyscy wokoło stają się wylęgarnią zarazków. Niezdrowy tryb życia, w zimie bezlitośnie odbija swe piętno na zdrowiu, dlatego warto sięgnąć choć po jeden ząbek czosnku dziennie np. do kanapki. Ten znany wszystkim specyfik pomimo cudownych właściwości nie należy jednak do przysmaków. Znaleźliśmy na to sposób…

- Wystartuj -

Uniwersalny DIP

Dla łasuchów i amatorów naturalnego antybiotyku polecamy dip czosnkowy – smaczny i zdrowy!

Składniki:
  • 20 dag twarogu
  • mały jogurt naturalny
  • sól
  • pieprz
  • 3 ząbki czosnku
Przygotowanie:
  • Rozgnieć widelcem twarożek. Dodaj jogurt i wymieszaj by uzyskać jednolitą masę. Ząbki czosnku obierz, umyj, rozgnieć i dodaj do serka. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

Dip idealnie pasuje do zanurzenia w nim pokrojonych w paski marchewek, ogórków i porów. Doskonały jako dodatek do mięs czy obiadów. Życzymy smacznego wzmacniania odporności, niech choroby nie nadążą za naszym biegiem po zdrowie!