Szybsza regeneracja po wysiłku fizycznym? Zredukowanie zakwaszenia mięśni? Większa wydolność? Zmniejszenie obrzęku? To przecież marzenie każdego biegacza. Czy może się ono kiedykolwiek spełnić? Okazuje się, że tak i wcale nie trzeba czekać na spadającą gwiazdkę. Z pomocą przychodzi bowiem komora hiperbaryczna.

Po co nam tlen?              

Wszyscy wiemy, że tlen jest niezbędny do życia. Bez jedzenia można wytrwać kilkanaście dni, bez wody kilka dni, a bez tlenu – tylko kilka minut. Ten pierwiastek wykorzystywany jest przez komórki naszego ciała w wielu procesach fizjologicznych, wśród których szczególnie istotnym jest proces pozyskiwania energii. Każdej minuty bierzemy kilkanaście oddechów, dostarczając organizmowi nawet do jedenastu tysięcy litrów powietrza na dobę. 

Komora hiperbaryczna

W powietrzu mamy jednak około 21% tlenu, tymczasem komora hiperbaryczna to urządzenie, które generuje 93% czystego tlenu w podwyższonym ciśnieniu 1.3ATA. Tak wysokie ciśnienie sprawia, że znikają fizjologiczne bariery w przenikaniu cząsteczek do komórek, dzięki czemu tlen w zwiększonej ilości jest do nich dostarczany w sposób całkowicie nieinwazyjny. W warunkach panujących w komorze hiperbarycznej, tlen ma właściwość przenikania nawet do nieukrwionych miejsc organizmu, pobudza do życia uśpione komórki i przywraca im prawidłowe funkcjonowanie. Jest to jedna z najbardziej skutecznych metod dostarczania tlenu do tkanek. Badania przeprowadzone w Szkocji z udziałem zawodników piłki nożnej wykazały, że gdy sportowcy korzystali z komory hiperbarycznej, czas na odzyskanie sprawności fizycznej po intensywnej aktywności bądź kontuzji zmniejszył się o 70%.

Komora hiperbaryczna generuje 93% czystego tlenu w podwyższonym ciśnieniu 1.3ATA.
Komora hiperbaryczna generuje 93% czystego tlenu w podwyższonym ciśnieniu 1.3ATA.

Szybsza regeneracja

Sesja w komorze hiperbarycznej ma ogromny wpływ na procesy regenerujące zachodzące w tkankach kostnych i mięśniach szkieletowych oraz zmniejszenie stanów zapalnych. Umożliwia lepsze wchłanianie substancji odżywczych dostarczanych przez natlenioną krew, co skutkuje szybszym odzyskaniem energii utraconej wskutek wysiłku, a także krótszym czasem potrzebnym na odpoczynek po treningu.  Następstwem natlenienia jest również zmniejszenie produkcji kwasu mlekowego oraz likwidacja mikrouszkodzeń mięśni, czyli ból i zakwasy przestaną nam szybko dokuczać. Dlatego korzystanie z sesji tlenowej tuż po intensywnym wysiłku jest dobrym rozwiązaniem. 

Zwiększenie wydolności

Sesje tlenowe skutkują zwiększeniem puli związku chemicznego dobrze znanego wszystkich biegaczom, czyli ATP (adenozynotrifosforan), głównego źródła energii dla mięśni. Im więcej ATP, tym mniejsze zmęczenie i tym więcej można trenować, a wydolność organizmu może wzrosnąć nawet o 10%. Ten fakt potwierdziła Światowa Agencja Antydopingowa w 2006 roku, jednocześnie jednak nie zakazując korzystania z sesji w komorze hiperbarycznej, dlatego właśnie mówi się o nich legalny doping. Sesja tlenowa skutkuje również zmniejszeniem odwodnienia organizmu, lepszą redukcją tkanki tłuszczowej, poprawieniem metobolizmu i wzmocnieniem układu odpornościowego. 

Pomoc w przypadku kontuzji

Korzystanie z dobrodziejstw tlenu w trakcie sesji w komorze hiperbarycznej może przynieść sportowcom o wiele więcej korzyści, niż tylko szybszą regenerację po wysiłku czy wzrost wydolności. Sesja w komorze hiperbarycznej ma pozytywne efekty także w przypadku kontuzji, albowiem zmniejsza obrzęki i przyspiesza gojenie. Dotlenienie organizmu pobudza szpik kostny do produkcji komórek macierzystych oraz przyczynia się do odbudowy uszkodzeń w mięśniach szkieletowych chrząstki stawowej i tkanki kostnej. Dodatkowo wykazuje działanie przeciwbólowe, co pozwala przebyć w komforcie okres rekonwalescencji. 

Poprawa funkcji umysłowych

Jednak sport to nie tylko dobrze funkcjonujące mięśnie. Równie ważny jest umysł i procesy zachodzące w naszym mózgu, które wpływają na motywację, determinację i skuteczne radzenie sobie z trudnościami. Zrównoważona psychika dodaje sił i wiary w możliwość przezwyciężania własnych słabości. Komora hiperbaryczna daje szereg korzyści w wielu aspektach zdrowia, także właśnie na poziomie psychicznym. Sesje z wykorzystaniem tlenu mogą skutecznie zapobiegać zniechęceniu, spadkom nastroju, czy nawet depresji. Substancje odżywcze transportowane wraz z tlenem poprawiają koncentrację, dzięki czemu jesteśmy w stanie skupić się na celu, do którego dążymy. Poza tym kilka głębokich wdechów pomaga się uspokoić, zrelaksować, a sama sesja jest dla wielu źródłem relaksu i wyciszenia. 

Wyżej wymienione właściwości sesji tlenowych w komorze hiperbarycznej sprawiają, że sportowcy chętnie z nich korzystają, traktując  jako wsparcie w powrocie do formy, a nawet jako codzienny element treningu, zwiększający wydolność organizmu. Wspomnieć można choćby o Agnieszce Radwańskiej, Robercie Lewandowskim, Pawle Korzeniowskim czy Agnieszce Janiasiak – srebrnej medalistce Mistrzostw Polski w maratonie z 2009 roku i zwyciężczyni trzeciej polskiej edycji Wings for Life. Wszyscy powtarzają, że jeśli chcesz być najlepszy, musisz trenować jak najlepsi. Korzystanie z komory hiperbarycznej wydaje się być najlepszym z pierwszych kroków, który może do tego prowadzić. 

Szukasz gabinetu hiperbarycznego?

Jeśli nasz artykuł przekonał Cię i stwierdziłeś, że przydałoby się skorzystać z usługi wykwalifikowanego gabinetu, zebraliśmy dla Ciebie listę kilkudziesięciu placówek specjalistycznych, które możesz znaleźć na tej stronie.

Zapisz się na newsletter i otrzymaj kalkulator zakresów tętna treningowego

>