Motywacja, czyli emocje przedstartowe część pierwsza

Każdemu z zawodników biorących czynny udział w imprezach sportowych towarzyszą różne emocje. Skoro wiemy, że są musimy poznać ich charakterystykę i funkcje. Przyjrzyjmy się dokładnie naszej wewnętrznej walce o zwycięstwo, czyli pokonajmy wroga jego własną bronią!

Wróg czy przyjaciel?

Nasze emocje i nastawienie z nimi związane,wpływają w przeważającym stopniu (oprócz przygotowania) na rezultaty przez nas osiągane, od amatora do profesjonalisty światowej klasy i sławy.

Stan gotowości startowej – jest najbardziej pozytywną formą obecnych emocji. Charakteryzuje się umiarkowanym pobudzeniem, gotowością do wysiłku fizycznego, potrzebą kontaktu z środowiskiem sportowym, chęcią rywalizacji, lekkim przyspieszeniem tętna , poceniem, drżeniem kończyn, planowany wynik jest ważny i możliwy do osiągnięcia. Jak w każdej dziedzinie życia, grunt to pozytywne myślenie…

Stan gorączki startowej – (długotrwałe pobudzenie) zmienność stanów emocjonalnych i psychicznych, charakteryzuje się silnym zdenerwowaniem i podnieceniem, pobudliwością, nadwrażliwością, płaczliwością, czasem agresją, natrętną potrzebą rozmów na temat startu i swoich szans, zakłócenie myślenia , pamięci, spostrzegania, popełnianie błędów w wyuczonych nawykach ruchowych (ćwiczenia), nadmierna potliwość, silne drżenie ciała i głosu, nadmierna diureza i inne procesy wydalania. Napięcie zawodnika przekracza stan mobilizujący. Powodem tego może być błędna ocena swoich możliwości, strach przed silniejszym rywalem czy słaba „forma”, publiczność i inne.

Stan apatii startowej – przejawia się zniechęceniu, obniżonej pobudliwości, osłabieniu spostrzegawczości, koncentracji, obniżeniu aktywności ruchowej, a nawet zniechęceniu do wysiłku i startu, złym samopoczuciu, senności, chęci ziewania oraz izolacji, unikaniu rozmów na temat startu, uczuciu braku sił i wyczerpaniu fizycznym, stanach lękowych i bezsenności. Obniżone pobudzenie emocjonalne chroni przed wyczerpaniem nerwowym organizmu , wywołanym silnym i długotrwałym pobudzeniem (gorączką startową), wywołującym (wtórnie) zniechęcenie, a nawet chęć rezygnacji ze startu w zawodach.

Reklama - koniecznie sprawdź!

TIP ZDROWOTNY

Czy wiesz, że w trakcie treningu zwiększane jest wytwarzanie przez organizm tzw. wolnych rodników? To bardzo niepożądany efekt. Aby go niwelować organizm potrzebuje ANTYOKSDANTÓW, czyli przeciwutleniaczy. Antyoksydanty to naturalne substancje chroniące przed rakiem oraz spowalniające proces starzenie się. Działanie antyoksydacyjne mają witaminy C, E i A.

Wiosną i zimą brakuje nam naturalnych antyoksydantów – wtedy zalecana jest suplementacja Witaminą C, a dla osób chcących przyspieszyć metabolizm i odchudzanie CLA 800 (ma również działanie antyoksydacyjne).

Jak z powyższych opisów wynika, ze stanem gotowości nie musimy nic robić, gdyż jest to optymalny poziom naszych emocji, które skutecznie pomagają nam na startach w zawodach,ale co właściwie robić w przypadkach występowania gorączki czy apatii? Czy jesteśmy skazani na „samospalenie”? Odpowiedź brzmi „nie”! Możemy rozpocząć tą walkę sami od zaraz! W kolejnej części, przedstawimy kilka sposobów, jak dobrze się zmotywować i pokonać nadmierny stres.