Problem bolących piszczeli w trakcie biegania – poradnia biegacza

Problem bolących piszczeli powraca niczym bumerang. Dotyka on zarówno początkujących, jak i tych z dość dużym doświadczeniem biegowym. Na pytanie Tomka odpowiada nasz ekspert, Michał Dachowski.

Witam. Mam pewien problem, a mianowicie bolące piszczele od wewnętrznych stron nóg. Wcześniej już miałem bóle, ale były na tyle niegroźne, że patrzyłem na to z przymrużeniem oka. Niedawno kupiłem nowe buty – Lunarglide+ 5. Zrobiłem w nich 3-4 treningi i było ok. Jednak 7-8 dni temu wyszedłem na dłuższe wybieganie 16 km i następnego dnia nie było siły, abym przebiegł chociaż 5. Nogi same się załamywały z bólu. Zrobiłem kilka dni przerwy i wróciłem do starych Pegasus’ów, ale problem nie zniknął. Dodam, że ostatnio zwiększyłem kilometraż o około 20%. Prosiłbym o jakieś rady, bo sam nie wiem czy to może być wina butów, czy właśnie tego, że więcej biegam. Ponadto nie wiem, jak się problemu pozbyć, a jest dość uciążliwy. Jakieś maści może, albo specjalistyczne ćwiczenia.. Pozdrawiam

Kogo dotyka problem bolących piszczeli?

Zespół dolegliwości bólowych piszczeli. Pojawia się u osób aktywnych. Najczęściej występuje u pacjentów uprawiających dyscypliny takie jak: piłka nożna, koszykówka, taniec oraz bieganie.

Shin splints definiowany jest jako zespół przeciążeniowy lub mikrourazowy w obrębie goleni, pojawiający się w wyniku braku odpowiedniej reakcji naprawczej organizmu na czynniki uszkadzające oraz poprzez słabe wytrenowanie mięśni piszczelowych przednich względem mięśniami łydki. Bóle te mogę też dotyczyć osób zaawansowanych z powodu zbyt dużych obciążeń treningowych i startowych. Najbardziej narażone są  osoby, które uprawiają sport na twardym podłożu (asfalt) lub biegają w terenie pagórkowatym.

Najczęstszym objawem opisywanym przez pacjenta jest rozlany ból w okolicy środkowej i dolnej części goleni pojawiający się podczas obciążenia, wysiłku fizycznego oraz dotyku.

W zależności od stadium patologii, ból w stanie ostrym może być obecny już przy niewielkich obciążeniach i odczuwalny podczas spoczynku. Najczęściej jednak pacjenci zgłaszają się na konsultacje we wczesnej fazie, kiedy ból pojawia się na początku ćwiczeń i stopniowo ustępuje w miarę progresji.

Reklama - koniecznie sprawdź!

TIP ZDROWOTNY

Czy wiesz, że w trakcie treningu zwiększane jest wytwarzanie przez organizm tzw. wolnych rodników? To bardzo niepożądany efekt. Aby go niwelować organizm potrzebuje ANTYOKSDANTÓW, czyli przeciwutleniaczy. Antyoksydanty to naturalne substancje chroniące przed rakiem oraz spowalniające proces starzenie się. Działanie antyoksydacyjne mają witaminy C, E i A.

Wiosną i zimą brakuje nam naturalnych antyoksydantów – wtedy zalecana jest suplementacja Witaminą C, a dla osób chcących przyspieszyć metabolizm i odchudzanie CLA 800 (ma również działanie antyoksydacyjne).

Co możesz zaradzić na problem bolących piszczeli?

U Ciebie nastąpiły dwie rzeczy – zmiana butów i zwiększenie dystansu, co nie było dobrym pomysłem. Zawsze nowy buty trzeba “rozbić”, pochodzić w nim po domu, zrobić w nich tylko rozgrzewkę, potem mały dystans.  Jak wygląda leczenie: niestety trwa bardzo długo i polega na przerwie w treningach. Oczywiście masaż lodem to podstawa. Według metody FDM, która jest bardzo skuteczną metodą leczenia zmian w układzie mięśniowo – szkieletowym, wszytko zależy od tego, jak Cię boli i jak to pokażesz. Z doświadczenia wiem, że trzeba będzie rozluźnić mięsień piszczelowy przedni, wszystkie mięśnie łydki, mięsień dwugłowy, może też ustawić prawidłowo miednicę. Jeżeli dalej będziesz biegać z tą kontuzją, może nastąpić złamanie zmęczeniowe piszczeli, co leczy się nawet 6 miesięcy.  Jeśli jesteś z Warszawy, zapraszam na leczenie, jeśli z innego miasta, poszukaj terapeuty FDM, co zagwarantuje Ci szybkie wyleczenie.

mgr Michał Dachowski
fizjoterapeuta, terapeuta FDM
www.fizjo4life.pl