Omega-3 i sport: skuteczniejsze zapobieganie bólom mięśni od Norsan

Sport i odżywianie idą ze sobą w parze.
Sport i odżywianie idą ze sobą w parze.
Partnerzy medyczni TreningBiegacza.pl

Sport sprawia, że jesteś szczęśliwy! Może nie od razu, podczas intensywnych ćwiczeń siłowych lub ostatnich kilku metrów górskiego sprintu – ale potem – zdecydowanie tak. Aktywność fizyczna jest narzędziem wielofunkcyjnym dla naszej własnej percepcji i zdrowia. 

Sport zwiększa produkcję hormonów szczęścia, uwalnia umysł od stresu, a także zapewnia lepszy sen. To wszystko razem, to wystarczające powody, aby podjąć się regularnej aktywności fizycznej. Sport powinien sprawiać nam przyjemność, czy to uprawiany samotnie czy w gronie znajomych, rodziny i przyjaciół, a przede wszystkim powinien mieć realny wpływ na nasze zdrowie.

Jeśli chodzi o warunki wstępne, to istnieją tylko dwa punkty: motywacja i twoje własne ciało. Ten drugi punkt jest podstawą wszystkich działań i dlatego ciało powinno być odpowiednio chronione i pielęgnowane. Przed rozpoczęciem każdego wysiłku fizycznego należy wypić dużą szklankę wody. Woda powinna być częścią każdej twojej rutyny.

Teraz nadszedł czas na zabawę i przyjemne spędzenie czasu. Czy to bieganie, joga, trening siłowy, pływanie, czy siatkówka plażowa – sport to świadoma decyzja, by zrobić coś dla siebie! Podobnie jak obiad, sport również składa się z trzech części. Tylko, że nie nazywa się on przygotowywanie, jedzenie i sprzątanie, ale raczej aktywność, regeneracja i odżywianie. Każda z tych trzech faz jest równie ważna i powinna być traktowana z taką samą uwagą.

Jeśli spojrzymy na obszar żywienia, morskie kwasy tłuszczowe omega-3: EPA i DHA odgrywają ważną rolę. Najnowsze badania* sugerują, że morskie kwasy omega-3 mogą zmniejszyć bolesność mięśni. Wykazano, że nie tylko obrzęk mięśnia jest zmniejszony lub nawet wyeliminowany, ale również utrata siły, która jest typowo związana z bolesnością mięśni.

Kurs rozciągania dla biegacza

Oczywiście, bolesność mięśni nie jest celem treningu, ale jest to dość powszechne zjawisko, gdy podejmujemy aktywność fizyczną. Bolesność bierze się najczęściej z mikro urazów w mięśniach, które powstają np. podczas nagłego hamowania w trakcie ruchu.

W ten sposób dochodzi do małych stanów zapalnych w tkance mięśniowej, które łatwo pęcznieją na skutek wnikania wody. To rozciąganie powoduje, że pojawia się dobrze znany ból po ciężkim treningu, zwany potocznie zakwasami.

Ale uwaga: im ciężej trenujemy, tym nie tylko większe ryzyko obolałych mięśni,  ale także większe pragnienie jedzenia. Wynika to głównie z dwóch powodów: z jednej strony, chcemy wyrównać utracone podczas sportu kalorie, z drugiej mamy tendencję do nagradzania się za aktywność fizyczną. 

Dlatego też, podczas uprawiania sportu powinniśmy przestrzegać tych 5 zasad:

  • Pić dużo wody (pomaga również w walce z apetytem)
  • Jeść w regularnych odstępach czasu
  • Zmniejszyć ilość spożywanego cukru
  • Jeść warzywa i owoce
  • Jeść dobre tłuszcze (np. oliwa z oliwek i kwasy tłuszczowe omega-3)

Dzięki właściwemu odżywianiu cykl ten zostaje zamknięty i następuje przygotowanie na następną sesję treningową.

Źródła kwasów tłuszczowych Norsan omega-3

Makrela, łosoś, tuńczyk i inne ryby zimnowodne są szczególnie bogate w morskie kwasy tłuszczowe omega-3: kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA).

Należy jednak zauważyć, że długo żyjące ryby drapieżne, takie jak tuńczyk, znajdują się na końcu łańcucha pokarmowego, i dlatego w trakcie swojego życia pochłaniają dużą ilość metali ciężkich i toksyn. Częste spożywanie tych gatunków ryb nie jest zatem zalecane.

Podczas, gdy ryby hodowlane zawierają coraz mniej kwasów tłuszczowych omega-3, jako że stosowana pasza jest w nie uboga, to dziko odłowione ryby są narażone na zanieczyszczenia środowiska. Jeśli chcesz przyjmować niezawodną porcję EPA i DHA dziennie, jedyną opcją jest suplementacja preparatami z olejem rybnym lub z olejem z alg w wersji wegańskiej, jako gwarantowana zawartość morskich kwasów omega-3 bez konieczności jedzenia ryb. Producenci wysokiej jakości produktów, dokładnie oczyszczają swoje oleje z toksyn i innych zanieczyszczeń oraz publikują wyniki badań laboratoryjnych.

Aby zapewnić optymalne wchłanianie i przetwarzanie kwasów tłuszczowych omega-3 w organizmie, suplementy omega-3 powinny być zawsze przyjmowane z głównym posiłkiem lub posiłkiem wysokotłuszczowym. Procedura ta aktywuje trawienie tłuszczów i optymalizuje biodostępność.

Wniosek: Sport i odżywianie idą ze sobą w parze, ponieważ poprzez dobór odpowiednich (mikro) składników odżywczych, można pozytywnie wpłynąć zarówno na fazę aktywną, jak i spoczynkową. W tym przypadku na przykładach wyjaśniono wpływ kwasów tłuszczowe omega-3 (EPA i DHA) na bóle mięśni.

Patronat medialny nad publikacją sprawuje NORSAN  – producent naturalnych, nieskoncentrowanych i wysoko dozowanych produktów omega-3 z dzienną dawką 2 gr EPA i DHA.

*Dodanie kwasów tłuszczowych omega-3 do odżywki białkowej podczas treningu przedsezonowego skutkuje zmniejszeniem bolesność mięśni i lepsze utrzymanie siły eksplozywnej u zawodowych zawodników Rugby Union – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29985775/

Szukasz sprawdzonego gabinetu fizjoterapeutycznego?