fbpx
default thumbnail

Struktura czasowa treningu i jej składowe

W czasowej strukturze treningu wyróżnia się trzy rodzaje cykli.

W czasowej strukturze treningu wyróżnia się trzy rodzaje cykli:

  • długie (makrocykle) – wieloletnie, roczne, półroczne;
  • średnie (mezocykle) – składające się z określonej liczby mikrocykli;
  • małe (mikrocykle) – składające się z kilku jednostek treningowych
  • oraz jednostkę treningową jako najmniejsze ogniwo struktury.

Periodyczne zmiany charakteru pracy, przechodzenie od jednego cyklu do drugiego, porządek realizacji poszczególnych zadań szkoleniowych tłumaczy się uwarunkowaniem rozwoju formy sportowej rozumianej jako stan optymalnej gotowości do uzyskiwania wysokich wyników. W funkcji czasu wydzielić można trzy fazy:

  • budowania,
  • utrzymywania (wstępnej stabilizacji),
  • okresowej utraty formy.

Budowanie formy ukierunkowane jest na podwyższenie funkcjonalnej doskonałości organizmu, wszechstronne doskonalenie cech sprawnościowych i wolicjonalnych, formowanie niezbędnych umiejętności. Faza utrzymywania formy charakteryzuje się względną stabilizacją stanu gotowości zawodnika do uzyskiwania wysokich wyników. Doskonali się tu przede wszystkim te elementy, które bezpośrednio wpływają na wynik. Z kolei w fazie czasowego obniżenia formy następuje świadoma zmiana treści treningowych na pracę bardziej wszechstronną, osłabienie związków funkcjonalnych, które poprzednio warunkowały wysoki stan formy.

W treningu wyróżnia się odpowiednio do tego trzy okresy:

  • okres przygotowawczy (budowanie formy),
  • okres startowy (zachowanie i stabilizacja formy),
  • okres przejściowy (względny wypoczynek)

Na ogół czas jednego cyklu kształtowania formy wiąże się z przebiegiem cyklu rocznego, w niektórych dyscyplinach półrocznego. Granice przedstawiają się następująco:

  • okres przygotowawczy: 5-7 miesięcy w cyklu rocznym, 3-4 miesiące w cyklu półrocznym
  • okres startowy: 4-5 miesięcy w cyklu rocznym; 1,5-2 miesiące w cyklu półrocznym;
  • okres przejściowy: około 6 tygodni w cyklu rocznym, 3-4 tygodnie w cyklu półrocznym.

Czas trwania okresów wynika z kalendarza imprez, wskazującego terminy uzyskania formy. Układ kalendarza wyznacza strukturę okresu startowego, wpływając pośrednio także na długotrwałość pozostałych.

Razem
0
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzednie
default thumbnail

Środki wykorzystywane w kształtowaniu Siły Biegowej

Następne
default thumbnail

Szybkość

Powiązane artykuły

default thumbnail
Czytaj dalej

Siła biegowa

Dynamiczne skipy, wieloskoki i podbiegi wzmocnią siłę nóg, a wykonywane na odcinku 100-200 metrów wpłyną też na podniesienie wytrzymałości siłowej.
default thumbnail
Czytaj dalej

Przebieżki

Krótkie, 80-300-metrowe odcinki przyśpieszeń, powtarzanych 10-20 razy, a mających na celu ożywienie monotonii długich i wolnych rozbiegań.

WB3

Środek treningu wytrzymałości specjalnej. Realizowany na poziomie 80-95% Tmax. Włączany do planu na etapie bezpośredniego przygotowania do sezonu.
Najwygodniejsze buty do biegania w trudnym terenie jakie miałem na stopach!
Sprawdź, co to za model