Korzystaj wygodnie z naszego serwisu dzięki najnowszej aplikacji mobilnej dostępnej na Twojego Iphone’a i I’Pada!

Zamknij

Siła woli – sposoby na kształtowanie

Siła woli – sposoby na kształtowanie

W bieganiu, tak jak w każdym sporcie, potrzebna jest systematyczność i determinacja. Nigdy nie zauważymy efektów już po pierwszym treningu, czasami na widoczny postęp trzeba czekać miesiącami. Realizując plan treningowy, do ostatniego dnia nie wiemy, czy sprawdzi się on na docelowym dystansie. Dopiero na mecie możemy ocenić postęp i pracę, którą włożyliśmy w jego realizację. Zmiany, jakie zachodzą w naszym organizmie dzięki regularnemu treningowi, są niewidoczne nawet przez lata. To wszystko sprawia, że wiele osób zniechęca się do biegania, nie widząc żadnych efektów swojej pracy. Czy bieganie jest zatem dostępne tylko dla tych najbardziej zdeterminowanych i wytrwałych sportowców? Niekoniecznie, każdy amator może kształtować w sobie silną wolę i cieszyć się bieganiem, nawet jeśli miesiącami nie widzi postępów. Wszystko zależy od nastawienia i zmiany oczekiwań.

Silna wola, cecha ludzi sukcesu

Ludzie, którzy osiągnęli sukces w sporcie, posiadają jedną współną cechę – silną wolę. Nie zniechęcają się po pierwszej porażce, nie poddają złej pogodzie i niekomfortowym warunkom, nie ulegają wpływom otoczenia i nie uzależniają działania od swojego nastroju. Te wszystkie cechy są składnikiem silnej woli i kształtują coś najważniejszego – charakter w sporcie.  Jeśli więc chcemy cieszyć się bieganiem dłużej, niż jeden sezon, musimy nieustannie pracować nad swoją determinacją. Silna wola jest jak mięsień, im mocniej go trenujemy i skupiamy na nim uwagę, tym jest potężniejszy i sprawniejszy. Potraktujmy więc nasz umysł tak samo jak ciało i dbajmy o silną wolę każdego dnia. Zaprzyjaźnij się z przedstawionymi sposobami i bądź wytrwałym biegaczem.

Określ swój cel

Nie bez powodu znalezienie celu znalazło się na pierwszym miejscu. To podstawa w działaniu, nie tylko w sporcie. Każda czynność musi mieć swój cel, kierunek, którym podąża. Bez celu nie zajdziemy daleko i pierwsza napotkana przeszkoda przerwie nasze działanie.

Biegacze mają bardzo zróżnicowane cele. Jedni dążą do mistrzostwa i zdobycia podium, inni mierzą się z własnymi rekordami i dystansem. Spora liczba osób biega także dla lepszej kondycji, poprawy samopoczucia lub zrzucenia nadwagi. Każdy cel jest dobry, jeśli jest on dostatecznie  ważny. Celu nie należy tylko ustalić, trzeba go zapisać! Będziemy wtedy mieć jasno sprecyzowaną drogę, którą chcemy podążać. Najlepiej powiesić sobie kartkę z celem w widocznym miejscu, aby towarzyszył nam każdego dnia. Ustal swój własny cel, zapisz go i powieś na lodówce. Czytaj go codziennie, wyobrażaj sobie siebie po jego osiągnięciu, wizualizuj. To najważniejszy czynnik kształtowania silnej woli!

Mierz  postępy

Nic tak nie pobudza motywacji, jak efekty działań. Niestety w bieganiu efety te nie przychodzą szybko i łatwo się zniechęcić. Jest na to prosty sposób. Mierz nawet najdrobniejsze, pozornie niezauważalne postępy. Wejście na 5 piętro bez zadyszki, zgubienie centymetra w talii, biegnięcie jednostajnym tempem dłużej o kilka minut – to wszystko dzięki regularnemu treningowi. Jeśli nie widać jeszcze dużych postępów, takich jak bicie rekordów, to skup się przede wszystkim na mniejszych rzeczach. W tym przypadku również dobrym rozwiązaniem jest zapisywanie postępów, dzięki temu łatwiej będzie je mierzyć i porównywać.

Stwórz plan

W internecie można znaleźć mnóstwo planów treningowych na każdy dystans i każdą kondycję. Są one bardzo przydatne w kształtowaniu silnej woli, przede wszystkim dlatego, że pomagają stworzyć nawyk. Według psychologów na stworzenie nawyku potrzebne jest 21 dni. Po tym czasie regularnie wykonywana czynność staje się dla nas naturalna. Jeśli uda nam się stworzyć nawyk, silna wola nie będzie odgrywała już pierwszej roli w motywacji. Zaczniemy działać nawykowo i nie będziemy zastanawiać się nad tym, czy pogoda jest odpowiednia, czy nastrój mamy dobry lub czy mamy czas na trening. Bieganie będziemy traktować jak standardową czynność dnia, tak samo jak spanie czy jedzenie. Nikt się przecież nie zastanawia, czy jest w nastroju do spania?!

Plany terningowe mają jeszcze jedną zaletę. Odpowiednio dobrany trening przyniesie nam szybsze postępy i lepszą kondycję. Dzięki temu osiągniemy nie tylko lepsze rezultaty na zawodach, ale będziemy widzieć, że nasz wysiłek przynosi zamierzony efekt.

Ustal priorytety

Bycie biegaczem to nie tylko trenowanie na bieżni. Zmianie ulega całe życie. Aby być dobrym i spełniać się w tym sporcie, trzeba wziąć pod uwagę również inne aspekty treningu, takie jak odżywianie, trening siłowy, sen i regeneracja. W odstawkę idzie śmieciowe jedzenie, zarwane nocki czy imprezy zakrapiane alkoholem. Powoduje to małą rewolucję w życiu każdego biegacza.

Aby to wszystko wytrzymać, należy ustalić swoje priorytety. Kiedy znajomi kuszą nas kolejną imprezą, musimy wiedzieć, co jest dla nas ważniejsze – świetna zabawa do białego rana, czy trening o świcie? W ustaleniu priorytetów pomoże jasno sprecyzowany cel oraz plan treningowy. Dzięki temu będziemy skupieni na działaniu, które jest dla nas ważne.

Dopasuj trening

Ważnym czynnikiem w kształtowaniu silnej woli jest dopasowanie czynności do naszych zainteresowań, dyspozycyjności i możliwości. Trudno zmotywować się do biegania, jeśli koliduje ono z życiem rodzinnym, pogłębia uczucie samotności lub uniemożliwia wieczorne pracowanie. Nie uda nam się też długo trenować, jeśli na samą myśl o bieganiu będziemy dostawać mdłości! Dlatego ważne jest, abyśmy dopasowali trening do swoich zainteresowań i temperamentu.

Zastanów się, co najbardziej lubisz w bieganiu, jak chcesz spędzać ten czas i co sprawia Ci największą frajdę. Osoby towarzyskie na pewno polubią treningi grupowe. W każdym mieście można znaleźć grupy biegowe na różnym stopniu zaawansowania. Do wspólnego uprawiania sportu zaprosić można również przyjaciół czy rodzinę. Jeśli wolisz samotność, a bieganie kojarzy ci się z wyciszeniem i przemyśleniem codziennych problemów, nie zmuszaj się do uczestniczenia w treningach grupowych. Musisz ustalić, jaką dodatkową korzyść bedziesz mieć z biegania. Nowi znajomi, dodatkowy czas tylko dla siebie, zwiedzanie okolicy, lepszy kontakt z naturą, to tylko niektóre z dodatkowych gratyfikacji tego sportu.

Zwróć uwagę również na swoją dyspozycyjność czasową. Jeśli w tygodniu masz więcej pracy, zaplanuj na weekend długie wybiegania i mocniejsze treningi. Jeśli wolisz trenować późnym wieczorem, nie zmuszaj się do wczesnego wstawania. W systematycznym uprawianiu sportu potrzebna jest elastyczność. Należy wziąć pod uwagę naszą dyspozycyjność, nieoczekiwane zmiany i wypadki losowe. Bieganie za wszelką cenę szybko spowoduje, że organizm zacznie się buntować, a wtedy nie pomoże nam nawet silna wola!

Nad silną wolą musimy nieustannie pracować. Tylko systematyczność i determinacja wzniesie nas na wyższy poziom biegania i pozwoli osiągnąć zamierzone cele. Na szczęście jest wiele sposobów na zwiększenie motywacji, a przedstawione metody to podstawa w kształtowaniu silnej woli. Jeśli wykorzystasz większość porad, na pewno odczujesz różnicę w podejściu do biegania i będziesz czerpać z tego większą przyjemność. W sporcie nie ma dróg na skróty, efekty nie przychodzą odrazu, a żaden plan treningowy nie jest szybki i prosty. Bieganie kształtuje nasz charakter, uczy wytrwałości, pokory i pokonywania własnych słabości, a silna wola pomaga stworzyć nawyki, które potrzebne są nie tylko w bieganu, ale i w życiu codziennym.

Zamknij