Najczęstszym powodem konsultacji z dietetykiem jest nadmierna masa ciała. Dobry dietetyk to jednak dużo więcej niż tylko diety redukcyjne – a jedną z głównych dziedzin specjalizacji ekspertów do spraw żywienia jest tak zwana dietetyka sportowa. To dzięki niej sportowcy otrzymują odpowiednią opiekę ukierunkowaną na zwiększenie fizycznych możliwości i poprawę wyników. Na czym polega dieta sportowca? I jakie są jej korzyści? Tego dowiesz się z poniższego tekstu!

Czym wyróżnia się dieta sportowca?

Czym powinna różnić się dieta sportowca od diety osoby o niskiej lub przeciętnej aktywności fizycznej? Przede wszystkim – zawartością kalorii – a więc paliwa koniecznego do codziennego funkcjonowania i intensywnych ćwiczeń sportowych. Poza kalorycznością jadłospisu dieta dla sportowca wymaga również odpowiedniego dopasowania ilości białka – czyli podstawowego budulca tkanki mięśniowej. Jednocześnie, należy pamiętać, że internetowe wysokobiałkowe diety „na budowę masy” wcale nie są dobre – i mogą doprowadzić do niewydolności niektórych narządów (głównie nerek i wątroby). Właśnie dlatego, dobra dieta sportowca powinna charakteryzować się odpowiednim bilansem między makroskładnikami – a więc białkiem, węglowodanami i tłuszczem. Tym, co wyróżnia dietę osób aktywnych fizycznie, jest również zwiększone zapotrzebowanie na płyny oraz niektóre składniki mineralne – m.in. elektrolity (sód, potas), a także żelazo czy cynk. Przy intensywnym uprawianiu sportu – zwłaszcza takim, które nakierowane jest na wyniki, ważny jest również rozkład posiłków i odpowiednie dopasowanie jadłospisu przed i po treningu. Przykładowo, posiłki przed treningowe powinny być raczej lekkie i niskotłuszczowe – dzięki temu trening będzie bardziej efektywny.

Tryb życia, a zapotrzebowanie kaloryczne sportowca

Jakie jest zapotrzebowanie kaloryczne sportowca? Wszystko zależy od kilku czynników: między innymi masy ciała, wzrostu, płci wieku czy intensywności aktywności fizycznej. Warto pamiętać, że podstawowe zapotrzebowanie sportowca liczy się tak samo, jak w przypadku osób, które nie ruszają się dużo – a więc poprzez podstawienie danych dotyczących płci, wieku, wzrostu i masy ciała do odpowiednich wzorów. Tym, co wyróżnia sportowców, jest jednak wysoki współczynnik aktywności fizycznej – i to jemu „zawdzięczają” oni wysokie wyniki wyliczeń zapotrzebowania energetycznego. Przykład? Załóżmy, że Twoje podstawowe zapotrzebowanie (bez aktywności fizycznej) wynosi 2000 kcal dziennie. Jeżeli jesteś osobą o dość niskiej aktywności fizycznej, Twój współczynnik aktywności fizycznej będzie wynosił ok. 1,4. Aby wyliczyć Twoje całkowite zapotrzebowanie, dietetyk pomnoży 2000 kcal x 1,4 i otrzyma wynik = 2800 kcal. Jeżeli jesteś jednak aktywnym sportowcem, a Twoja aktywność fizyczna jest bardzo intensywna, współczynnik ten będzie bliższy 1,8-2. Po pomnożeniu 2000 kcal x 1,8 otrzymasz 3600 kcal. Czyli, innymi słowy, dieta dla sportowca to jadłospis zawierający ok. 30% (lub więcej) kalorii niż jadłospis mało aktywnej osoby o takim samym wzroście, masie ciała, tej samej płci i w tym samym wieku.

Jak wyliczyć swoje indywidualne zapotrzebowanie kaloryczne? Na https://centrumrespo.pl/kalkulator-kalorii/ znajdziesz kalkulator kalorii, który Ci w tym pomoże! Dzięki niemu łatwiej będzie Ci oszacować w jakim stopniu prawidłowa dieta sportowca i jadłospis, który stosujesz na co dzień, idą w parze. I czy warto coś zmienić, aby zacząć osiągać lepsze sportowe wyniki.

Indywidualna dieta online dostosowana do potrzeb

Najważniejsza zasada diety sportowca? Przede wszystkim: dopasowanie do potrzeb! Pamiętaj, że każdy sportowiec jest inny – nawet pod względem samego rodzaju, długości i regularności treningów. Plan diety powinien być więc efektem indywidualnego podejścia i dopasowania, a nie dietą z tzw. szuflady. Właśnie dlatego, tak dobrym rozwiązaniem jest w ostatnim czasie idealnie skrojona na miarę dieta online. Jak czytamy na https://centrumrespo.pl/dieta-online/, tego rodzaju współpraca charakteryzuje się kompleksową opieką dietetyka (i stałą możliwością zadawania mu pytań na czacie!), indywidualnym planem treningowym, a także dostępem do mobilnej aplikacji. Dieta online z Centrum Respo to jednak dużo, dużo więcej – m.in. dzięki ogromnej bazie przepisów (w tym przepisów dla sportowców), solidnej dawce wiedzy i indywidualnej pracy nad nawykami żywieniowymi. Pamiętaj – dopasowana do potrzeb dieta to nie tylko skuteczna odchudzanie, ale także lepsze wyniki na treningach i wymarzona sylwetka!

Dieta, trening, odpoczynek!

Rozpoczynając przygodę z tzw. dietą dla sportowca, musisz pamiętać, że sama dieta to tylko jeden z elementów zdrowego stylu życia, potrzebnego, aby osiągać coraz lepsze wyniki i zdobywać upragnione sportowe cele. Poza dietą równie ważne jest także odpowiednie dopasowanie regularności, czasu trwania i typu treningów – tak, aby wiązały się one z robieniem postępów, nie narażając Cię jednocześnie na wyczerpanie i niepotrzebne kontuzje. Dodatkowo niezwykle ważną rolę w życiu sportowca odgrywa również… odpoczynek – zarówno w postaci dobrego snu, jak i codziennej chwili na regenerację – zarówno psychiczną, jak i fizyczną. Pamiętaj, że sport nie oznacza poświęcania każdej wolnej chwili na trening – a tylko połączenie treningów z dbałością o dietę i odpoczynek może dać pożądane efekty. 

Partnerem materiału jest Centrum Respo.

Zapisz się na newsletter i otrzymaj kalkulator zakresów tętna treningowego

>