HRmax z próby wysiłkowej nie przystaje do tętna treningowego – poradnia biegacza

Partnerzy medyczni TreningBiegacza.pl

Nasz ekspert Szczepach Wiecha odpowiada na pytanie Bartka:

Na próbie wysiłkowej hrmax miałem 193. A na treningach dyszki biegam w średnim 180 kilka. I nie umieram tylko raczej spokojnie biegnę. Co robię źle?


Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka:

Tętno maksymalne, jakie osiąga się w próbie wysiłkowej, niekoniecznie musi być tym faktycznie maksymalnym, jakie mamy. Zależy to od tego, do jakiego stanu doprowadzimy się w takiej próbie. Jeśli mówimy o skrajnym wysiłku, to dla jednej osoby będzie to wysiłek, w którym łapią „zadyszkę”, a dla drugiej będzie to wysiłek, przy jakim zanika świadomość i pojawiają się czarne plamy przed oczami. Zakładam jednak, że dał Pan z siebie wszystko na próbie i był to faktycznie wysiłek maksymalny. Jeśli tak jednak nie było, a próba zakończyła się przy pierwszym odczuciu zmęczenia i towarzyszącym mu kryzysie, wartości tętna mogą nie być tymi maksymalnymi.

Kolejnym czynnikiem, jaki ma wpływ na HRmax to rodzaj wykonywanej pracy. Im więcej mięśni bierze udział w wysiłku, tym osiągane pułapy tętna maksymalnego są wyższe. Ja swoje maksimum życiowe parę dobrych lat temu osiągnąłem na nartach biegowych, gdzie wartości tętna były o ponad 10 sk./min wyższe niż byłem w stanie osiągnąć w próbie wysiłkowej na bieżni mechanicznej.

Z tego tez względu poziom HR max może być nieco niedoszacowany podczas próby przy założeniu, że nie została wykonana faktycznie do odmowy.

Niepodległa Piątka na PGE Narodowym

Wartości tętna, jakie obserwuje się w biegu na 10 km są nieco wyższe od wartości na progu anaerobowym. Dystanse poniżej 10 km raczej w większości pokonuje się z intensywnościami wychodzącymi ponad drugi zakres. Wartości 180 sk./min przy założeniu 193 sk./min maksymalnych nie są niczym dziwnym. To stanowi 93%HR max, czyli przedział, w jakim często znajduje się próg anaerobowy. Może u pana tętno oscylować w wysokich wartościach, szybko rośnie i utrzymuje się stosunkowo wysoko podczas wysiłku. Mój rekordzista na badaniu wydolnościowym miał próg anaeroby na poziomie 97% HRmax.

Jeśli potrzebujesz pomocy w treningu, umów się na niezobowiązującą rozmowę