Ból w stopie – Poradnia Biegacza

Krzysztof Adamowicz z Kliniki Nowoczesnej Rehabilitacji actimedica.pl odpowiada na pytanie Tomasza.

Podczas niedzielnej wycieczki biegowej po przebiegnięciu 7km (asfalt, las) i wybiegnięciu z lasu, nagle pojawił się silny ból w lewej stopie. Początkowo ból był odczuwalny, ale nie uciążliwy w związku z czym dokończyłem trening.  Gdy mięśnie i ciało ostygły po biegu, ból był na tyle silny, że ciężko było mi się w ogóle poruszać. Co może być przyczyną bólu i jak sobie z nim poradzić?

Bieg po leśnych nierównościach mógł spowodować przeciążenie i nie ma to znaczenia, że dotknęło to tylko jedną stopę. Najczęściej jedna stopa różni się rozmiarem od drugiej. Czasem problem jest w niej samej, może ona być źle uformowana tzn. możemy mieć płaskostopie lub stopę płasko-koślawą. Spotkałem się z sytuacją, w której okazało się, że problem leży w samym bucie, który zwyczajnie uwierał stopę pacjenta (należy zwrócić uwagę na niesymetryczne szwy, wybrzuszenia itp.). Zaburzenie w stopie może wynikać z problemów funkcjonalnych na wyższych poziomach na przykład problem ze skośnie ustawioną miednicą. Wcześniejsza kontuzja przeciwnej kończyny dolnej mogła dać nadmierne obciążanie stopy.

Ból w obrębie stopy można podzielić ze względu na topografię występowania:

  • ból palców: głównie hallux valgus, podagra, złamania zmęczeniowe palców,
  • ból śródstopia np. nerwiak Mortona, metetarsalgia, złamania zmęczeniowe kości śródstopia,
  • ból stępu np. przeciążeniowy, zapalenie rozcięgna piętowego, skręcenia,
  • ból pięty np. ostroga piętowa.

Ból można podzielić także ze względu na czas wystąpienia na:

  • mechaniczny wynikający z zablokowania jakiegoś stawu w obrębie stopy – poprzez podkręcenie lub podwichnięcie w stawach stępu – szybki czas narastania objawów ze stopniowym pogarszaniem,
  • złamanie: szybki czas narastania objawów,
  • zapalny: stopniowy czas narastania objawów,

Najczęstsza dolegliwością bólową tej okolicy jest metatarsalgia – która dotyczy podeszwowej części głów kości śródstopia (ang. metatarsals). Nie jest to jedna, określona choroba ani grupa chorób, ale wspólna cecha wielu procesów patologicznych, takich jak:

Reklama - koniecznie sprawdź!

TIP ZDROWOTNY

Czy wiesz, że w trakcie treningu zwiększane jest wytwarzanie przez organizm tzw. wolnych rodników? To bardzo niepożądany efekt. Aby go niwelować organizm potrzebuje ANTYOKSDANTÓW, czyli przeciwutleniaczy. Antyoksydanty to naturalne substancje chroniące przed rakiem oraz spowalniające proces starzenie się. Działanie antyoksydacyjne mają witaminy C, E i A.

Wiosną i zimą brakuje nam naturalnych antyoksydantów – wtedy zalecana jest suplementacja Witaminą C, a dla osób chcących przyspieszyć metabolizm i odchudzanie CLA 800 (ma również działanie antyoksydacyjne).

  • płaskostopie poprzeczne – wkładka odciążająca i terapia osteopatyczna,
  • podwichnięcie – przerwa w treningu, lód i leczenie manualne z treningiem sensomotorycznym,
  • zwichnięcie – orteza, lód i wczesna rehabilitacja sportowa,
  • proces zapalny w obrębie stawów śródstopno-paliczkowych (przerwa w treningu i krioterapia), nieprawidłowa budowa anatomiczna głów kości śródstopia oraz całego przodostopia (np. zbyt długie kości śródstopia, nadmierna ruchomość stawu klinowato-śródstopnego I),
  • choroby dermatologiczne,
  • schorzenia ogólnoustrojowe np. cukrzyca (stopa cukrzycowa) lub podagra.

Reasumując, ból może pojawić się z dnia na dzień lub narastać tygodniami. Nie powinniśmy go lekceważyć, nawet gdy nie jest zbyt silny. W takim przypadku często usiłujemy radzić sobie domowymi sposobami. Stosujemy kąpiele w ciepłej wodzie z dodatkiem soli do stóp, masaże, nacieranie dostępnymi bez recepty maściami przeciwbólowymi i przeciwzapalnymi. Kobiety dodatkowo rezygnują z wysokich obcasów na rzecz płaskich pantofelków, mających szerokie noski. Niestety, najczęściej zabiegi te w ogóle nie przynoszą ulgi lub tylko chwilową. Prędzej czy później dolegliwości powracają.

W Twoim przypadku jeśli nie masz żadnych ww problemów mogło dojść do zablokowania kości sześciennej, która wraz z kośćmi klinowatymi tworzy łuk dający wysklepienie poprzeczne stopie. Kość sześcienna potrafi zablokować się w ustawieniu górnym i osteopata pomoże Ci ją nastawić.

Dla upewnienia się w diagnozie warto zrobić usg i pokazać się z wynikiem u osteopaty i  ortopedy. W razie braku szybkiej wizyty, należy zrobić sobie przerwę w bieganiu, zrobić  masaż kostką lodu a następnie maścią ze środkiem przeciwzapalnym. W następnej kolejności trzeba odwiedzić swojego fizjoterapeutę/osteopatę, który poprowadzi właściwą terapię.

Bibliografia
  • S.D. Waldman: Atlas zespołów bólowych. Wrocław: Elsevier Urban&Partner, 2009, s. 363-365.
  • D.E. Brown, R.D. Neumann: Sekrety ortopedii. Wrocław: Urban&Partner, 2006, s. 452-454.
  • Ryciny: http://www.anatomia.republika.pl