Bieganie to zdrowie, ale uwaga na kontuzje!

Partnerzy medyczni TreningBiegacza.pl

Od kilku lat panuje w Polsce moda na bieganie. Sport ten uprawiają wszyscy – dzieci, dorośli i osoby starsze, z różnym natężeniem. Bieganie jest niestety sportem kontuzyjnym.

Sport to zdrowie

Tę prostą regułę zna chyba każdy z nas, ale profesjonalni zawodnicy podkreślają, że trzeba uprawiać sport z głową. Przetrenowanie, przecenienie własnych możliwości i kondycji prowadzi do poważnych kontuzji, z których często trzeba leczyć się wiele miesięcy. Według badań duńskich naukowców 27 proc. amatorów biegania w ciągu pierwszych 12 miesięcy regularnych treningów łapie kontuzję, która eliminuje ich z uprawiania sportu. Badacze wykazali, że najczęstszą kontuzją, identyfikowaną u 15 proc. badanych biegaczy, był ból piszczeli. 10 proc. miało problemy z kolanami, 9 proc. nabawiło się urazów łąkotki, 7 proc. urazów ścięgna Achillesa, a 5 proc. zapalenia ostrogi piętowej. Zdarzają się i inne problematyczne kontuzje, które mogą wymagać wielomiesięcznego leczenia i rehabilitacji.
Największy problem tkwi w tym, że nie tak łatwo wrócić do sportu, a nawet rozpocząć właściwe, efektywne leczenie. W wielu miastach w Polsce na wizytę u ortopedy czy chirurga czeka się nawet kilka miesięcy, a konsultacje w prywatnych gabinetach są kosztowne, podobnie jak badania wykonywane na własną rękę. Problemów z diagnozowaniem i leczeniem urazów nie mają osoby, które objęte są prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym. Między innymi w ofercie Signal Iduna ubezpieczenie grupowe i indywidualne ubezpieczenie zdrowotne zapewnią klientom łatwy dostęp do leczenia i rehabilitacji urazów.

Po urazach wynikających z biegania do zdrowia można wracać przez kilka miesięcy. W przytoczonym badaniu najdłużej leczyć musieli się biegacze cierpiący na zapalenie ostrogi piętowej – nawet 5 miesięcy.

Biegać trzeba umieć

Popularność sportów biegowych może wynikać z łatwości uprawiania. W zasadzie wystarczą dobre buty, aby móc rozpocząć treningi. Początkujący miłośnicy biegania powinni jednak być świadomi własnych ograniczeń, zwłaszcza jeśli wcześniej nie byli aktywni fizycznie. Regularne ćwiczenia stabilizacyjne i siłowe, rozgrzewka przed bieganiem i rozciąganie statyczne po skończonym treningu to dobre sposoby na to, aby uchronić biegaczy przed większością urazów i kontuzji. Nie trzeba też od razu pokonywać dystansu maratonu, jeśli dopiero zaczynamy biegać.