6 powodów dlaczego warto zacząć biegać jesienią

0
13

Całe lato obiecywaliście sobie, że zaczniecie regularnie biegać, ale upały, wyjazdy wakacyjne i 1000 innych powodów sprawiły, że jednak nie rozpoczęliście regularnych treningów.  Nic straconego – nadchodząca jesień to idealny czas by wstać z kanapy .

Nieważne jaka jest Wasza motywacja – chcecie poprawić kondycję, zgubić zbędne kilogramy, czy też rzucić palenie. Każdy ma swój istotny powód by biec i każdy na tyle ważny, by zacząć lub kontynuować już rozpoczętą przygodę z bieganiem. Gdy liście stają się żółte, nadchodzi idealny czas by wyruszyć na leśne ścieżki i przekonać się jak fantastyczną sprawą jest pasja biegania.

1. Endorfiny

Jakbyśmy nie lubili jesieni, najprawdopodobniej i tak prędzej czy później każdego dopadnie spadek nastroju.  Sposobów na ucieczkę od „jesiennej depresji” jest wiele – jedne zdrowe, drugie szkodliwe, ale najprostszym i najłatwiej dostępnym jest właśnie bieganie. Ruch na świeżym powietrzu ma wpływ na obszary odpowiedzialne za odczuwanie przyjemności. Mózg po 30 minutach aktywności fizycznej uwalnia endorfiny – neuroprzekaźniki odpowiedzialne za odczuwanie przyjemności, które zmniejszają napięcie i niepokój oraz pozwalają się zrelaksować.

Poza tym kontakt z naturą uspokaja i pozwala oderwać się od codzienności. To znakomita okazja do przemyśleń oraz nabrania dystansu do codziennych problemów. Często właśnie wtedy przychodzą do głowy świetne pomysły. 

A jeśli boicie się nudy podczas biegania i przeraża Was spędzanie czasu z własnymi myślami idealnym rozwiązaniem jest słuchanie muzyki w trakcie biegowego treningu. Wystarczy choćby telefon i podstawowa techniczna koszulka (pomoże zadbać Ci o komfort treningu), z kieszonką na sprzęt grający – a tu wybór jest spory. Warto wybrać taką, która będzie zarazem pierwszą warstwą ubrania, ale zapewni nam oddychalność i odprowadzanie wilgoci. Niezłą propozycją wydają się koszulki techniczne z serii Athli Running od GO Sport. Uszyte z materiałów oddychających, zapewniają pełen komfort podczas biegania. Co więcej, opracowane przez GO Sport materiały gwarantują brak podrażnień. I tu cenna informacja chyba dla każdego biegacza – możesz mieć fajną jakość za bardzo przystępną cenę. Już za 29,99 zł możesz nabyć koszulkę w odblaskowym kolorze, z laserowo wyciętym otworem na kabel słuchawkowy, by nic nam nie przeszkadzało w trakcie biegu. Krajobrazy w połączeniu z ulubioną piosenką dają naprawdę niesamowite wrażenia. Warto spróbować.

bieganie-a-pogoda-kiedy-nalezy-przestac-13

2. Stracisz zbędne kilogramy

Niewiele sportów jest tak skutecznych w pozbywaniu się nadwagi i dochodzeniu do dobrej formy, jak bieganie. Spalanie kalorii nie odbywa się tylko podczas treningu. Osoby , które biegają trenują dłużej  niż 45 minut  utrzymują  przyspieszony metabolizm przez 14 godzin po treningu i spalają więcej tłuszczu. Poza tym gubieniu tkanki tłuszczowej sprzyja bieganie na „niskim tętnie”, a właśnie jesienią łatwiej jest biegać wolno. Na ścieżkach robi się luźniej, możemy sobie spokojnie truchtać. Łatwiej będzie też przełknąć, że ktoś nas wyprzedza, bo nie będzie to takie częste.

A czasem po prostu nie da się biegać szybko. Wieje wiatr, pada deszcz – warunki sprzyjają wolniejszemu bieganiu i budowaniu bazy wytrzymałościowej. Nie ma też ciśnienia na szybkość – nawet jeśli planujemy start w zawodach to jest to odległa przyszłość. Wielkie występy dopiero wiosną – można spokojnie budować formę i próbować wkręcić się w bieganie i polubić je. A jeśli spodoba Wam się wysiłek fizyczny i dodatkowo zobaczycie efekty biegania odzwierciedlające się znianą sylwetki – poczujecie to niedługo po luźniejszych ubraniach, to zdobędziecie dodatkową motywację. Tak Wam będzie tego brakować, że nie przestaniecie biegać nawet zimą. 

bieganie-a-pogoda-kiedy-nalezy-przestac-16

3. Przepracowana jesień zaprocentuje wiosną

Nawet jeśli dopiero macie zamiar wstać z kanapy, to i tak wzorce warto czerpać od najlepszych. Większość zawodowców właśnie jesienią zaczyna budowanie formy na wiosnę. Stara zasada mówi „chcesz być w formie wiosną i latem to pracuj nad tym jesienią i zimą”. 

Działa to niezależnie od tego czy biegasz dla wyników czy dla samego siebie. Nie przepracujesz jesieni, to nie poprawisz wyników z tego roku. Biegasz dla przyjemności – jeśli przesiedzisz jesień z pilotem, to zimą na pewno nie zmobilizujesz się do biegania i wiosną będziesz człapał po ścieżkach ciężko dysząc. Naprawdę nawet bardzo wolne wybiegania choćby dwa razy w tygodniu jesienią i zimą, dają olbrzymią przewagę nad tymi, którzy w czasie chłodów siedzieli w cieple i trenowali kciuki na pilocie od telewizora.

bieganie-a-pogoda-kiedy-nalezy-przestac-15

4. Zahartujesz ciało przed zimą

Pogoda jesienią bywa kapryśna, ale możemy być pewni, że prędzej czy później przyjdą chłody. Jeśli zdecydujecie się biegać jesienią, gwarantuję Wam, że rzadziej będziecie mieli katar i kaszel. Uchronicie się przed chorobami, które będą męczyć kolegów z pracy. Bieganie reguluje działanie układu odpornościowego i usprawnia reakcję komórek obronnych w kontakcie z wirusami i bakteriami. Ale żeby jesienny  wysiłek fizyczny pomagał, a nie położył do łóżka, trzeba się przygotować.

Powinniśmy  chronić  ręce i nogi. To właśnie przez kończyny ucieka aż 30 procent ciepła naszego ciała. Na ręce zakładajmy rękawiczki – najlepiej takie, które chronią przed zimnem i odprowadzają wilgoć na zewnątrz. Podobnie wygląda ochrona stóp. Jesienią zdecydowanie lepiej jest biegać w dłuższych i grubszych skarpetkach.

Nie wolno też zapominać o ochronie głowy – możemy stracić tą drogą nawet 40 procent ciepła. Dlatego przy niższych temperaturach wskazane jest bieganie w czapce. Najlepiej takiej przygotowanej dla biegaczy.

Dobrze jest też ubierać się w kilka warstw – ale zgodnie z zasadą babci „lepiej trochę zmarznąć niż się spocić”, więc nie przesadzajmy z ilością. Wystarczy koszulka oddychająca, a na nią bluza charakteryzująca się dużą oddychalnością i odprowadzaniem wilgoci, oczywiście z długim rękawem. Niezłą propozycją wydają się być bluzy biegowe z serii Athli Running dostępne wyłącznie w GO Sport – jest to bowiem wewnętrzna marka tej sieci, krojona na miarę biegacza, który chce biegać w czymś dobrej jakości, ale przy tym nie chce nadwyrężać swojego portfela. Wykonane z materiałów w technologii ACTIV DRY charakteryzują się dużą oddychalnością i odprowadzaniem wilgoci. Co ciekawe, mają specjalny otwór na kciuk, co pozwoli uniknąć konieczności zabierania na trening rękawiczek w nieco chłodniejsze, ale jeszcze niemroźne dni. Z kolei fajnie rozłożone na odzieży elementy  odblaskowe, z pewnością docenimy podczas wieczornych treningów. Jesienią szybko robi się ciemno, a  taki mały drobiazg ma duże znaczenie, zwłaszcza jeśli biegamy w mniej doświetlonej poza miejskiej przestrzeni czy tuż przy drodze – pamiętajmy, że czasem taki drobny niuans, a jednak ważny – może  nawet uratować życie.   

bieganie-a-pogoda-kiedy-nalezy-przestac-08

5. Oszczędzisz sporo kasy

Ile to już razy kupiliście karnet na siłownię i obiecaliście sobie chodzić tam przynajmniej  3 razy w tygodniu, ale obowiązki, dojazdy i godziny otwarcia sprawiły, że skończyło się na dobrych chęciach? Prawie każdy z nas ma tego typu „przypadki” na koncie. A na zewnątrz biegać możecie przed pracą lun po, wieczorem czy też bladym świtem – na pewno nikt nie zamknie Wam drzwi przed nosem. Poza tym nigdzie nie musicie dojeżdżać – każdy może biegać koło domu. Wystarczy wyjść i zacząć biec. To co będzie Wam niezbędne na początek to dobre buty, najlepiej z amortyzującą pianką – na początek wydacie tyle co na miesięczny karnet. Zaopatrując się w obuwie z kolekcji Athli – tech, wydasz naprawdę niewiele na całkiem przyzwoity model. Zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z bieganiem. Już za 79,99 można mieć buty  z podeszwą zbudowaną z pianki amortyzującej EVA, których wyściółka cholewki wykonana jest z tkaniny oddychającej. To świetna propozycja dla początkujących biegaczy. Pamiętaj, że buty do biegania muszą pasować, właściwie dobierz rozmiar i dopasuj model do swojej stopy. W butach do biegania od początku musisz czuć się komfortowo i przyjaźnie – to daje znacznie wyższą gwarancję, ze szybko polubicie się na biegowych ścieżkach.

bieganie-a-pogoda-kiedy-nalezy-przestac-01

6. Przedłużysz  życie i poprawisz jego komfort

Na koniec zostawiłem sobie najcięższą armatę, dla tych dotychczas nieprzekonanych.

Naukowcy z University Stanford School of Medicine w USA przez 21 lat obserwowali 538 biegaczy i biegaczek oraz 423 osoby cieszące się dobrym zdrowiem, ale prowadzące siedzący tryb życia. W chwili zakończenia badań 85% biegaczy i biegaczek nadal żyło, podczas gdy wśród pozostałych osób odsetek ten wynosił 66. Poza tym udowodniono, że dotlenienie oraz zmniejszenie niepokoju jakich doświadczamy dzięki bieganiu, to bezpośredni sprzymierzeńcy w walce z bezsennością, a regularny ruch spowalnia oznaki starzenia.

Któż z nas nie chciałby żyć długo, wyglądać młodo i być wyspanym? Jeśli jeszcze się wahacie to zdradzę Wam mój sekret na czerpanie z pasji biegania tego, co najlepsze. Uwielbiam biegać tuż po wschodzie słońca, gdy pierwsze promienie rozświetlają ścieżki, wokół jest cicho a przyroda dopiero budzi się do życia. Ale nienawidzę wstawać wcześnie rano – dlatego właśnie tak lubię jesienne wybiegania. Wystarczy wstać chwilę przed  siódmą, a i tak  zdążycie nacieszyć się wspaniałymi widokami. Taka jest biegowa jesień. Warto biec, do zobaczenia na ścieżkach!