fbpx
skarpety kompresyjne dla biegaczy prawdziwa pomoc czy placebo

Skarpety kompresyjne dla biegaczy – prawdziwa pomoc czy placebo?

Nie potrzeba wiele, aby przekonać biegaczy do korzystania z najnowszego trendu, obiecując im, że szybciej pokonają dystans maratonu oraz skrócą czas na odzyskanie sprawności przed biegiem.

Nie potrzeba wiele, aby przekonać biegaczy do korzystania z najnowszego trendu, obiecując im, że szybciej pokonają dystans maratonu oraz skrócą czas na odzyskanie sprawności przed biegiem.

Do tego przyczyniają się również producenci, twierdząc, że skarpetki i rajstopy uciskowe zwiększają dostawę tlenu, zmniejszają stężenie kwasu mlekowego, zapobiegają skurczom mięśni i minimalizują ich zmęczenie. „Cudowne” ubrania są zawsze nową najgorętszą  pozycją w kręgach sportowych. Wśród naukowców zdania na temat używania skarpet kompresyjnych są podzielone. 

Wiele badań na ten temat przeprowadził doktor Ajmol Ali, z departamentu Sportu i Nauki  Ćwiczeń w Massey University. Twierdzi on, że bez wątpliwości wielu biegaczy daje odzieży kompresyjnej duży kredyt zaufania. Przeprowadzał on badania, z których wynikało, że skarpety kompresyjne poprzez zwiększenie przepływu krwi są skuteczne dla pacjentów obłożnie chorych i nieaktywnych fizycznie. Rob Duffield, profesor w Wyższej Szkole Studiów Ruchu przy Charles Sturt Uniwersytet stwierdził, że bardzo mało jest dowodów, że odzież ta w sposób znaczący zwiększa wydajność podczas wykonywania ćwiczeń. Jednak jedno z badań wykonane na 21 biegaczach, wykazało, że podczas noszenia skarpet byli w stanie biec nieco dłużej przed całkowitym wyczerpaniem. Zaobserwowano u nich również pewne małe wzrosty w progu beztlenowym, zwłaszcza wśród kolarzy. Natomiast wiele innych badań nie wykazało żadnych różnic zużycia tlenu lub zwiększenia tętna między sportowcami, którzy używali skarpet i tymi ćwiczącymi bez nich. 

Warto jednak zauważyć, że większość tych badań odbywała się w warunkach laboratoryjnych. Kiedy jednak przeprowadzono pierwsze badanie wśród sportowców biorących udział w zawodach w RPA, wyniki były zgoła odmienne. Stwierdzono, że ci, którzy startowali w  skarpetkach kompresyjnych, mieli znacznie mniej zmęczone czy nawet uszkodzone mięśnie i byli w stanie szybciej się zregenerować, oraz średnio o 12 minut szybciej pokonali trasę, w porównaniu do tych, którzy mieli zwyczajne krótkie skarpetki.

Zaznaczano jednak, że trudno rozstrzygnąć, jaki wpływ na podniesienie wydajności biegu miała świadomość sportowców, że mają na sobie skarpetki kompresyjne, które w założeniu mają pomagać, a na ile było to ich rzeczywiste działanie. Chodzi o to, że być może zadziałał tu efekt placebo.

Profesor fizjologii sportowej, Elmarie Terblanche z Uniwersytetu Stellenbosch w RPA zaleca sportowcom nosić skarpetki do długich sesji biegowych oraz do 24 godzin po treningu przez 60 – 120 minut.

Korzyści z używania skarpet kompresyjnych zauważył u siebie Chris Solinksy, który jako pierwszy biegacz spoza Afryki pobiegł poniżej 27 minut dystans 10,000 m. Nosi on skarpetki w czasie ciężkich treningów i zawodów. Stwierdza, że dzięki nim szybciej się regeneruje. On również początkowo myślał, że skarpetki pomagały mu być szybszym, jednak okazało się, że przede wszystkim pozwalają na regenerację mięśni.

Kompresyjne skarpety mogą być noszone w trakcie treningu lub po nim i zapewniają dwie korzyści dla biegacza: podczas ucisku żył przyspieszają metabolizm oraz poprawiają krążenie w mięśniach łydki. Dzięki temu powoduje to szybszą regenerację po wysiłku i zwiększenie wydolności w trakcie jego trwania. Nacisk na zastawki w żyłach sprawia, że szybciej się domykają i pompują krew w stronę serca oraz wchłaniając kwas mlekowy. Solinsky zwraca uwagę, że dzięki uciskowi na mięśnie łydek, wiązadła i ścięgna są stabilizowane i ryzyko powstawania różnych kontuzji związanych z przeciążeniami jest mniejsze.

Skarpety kompresyjne dobre są również podczas długotrwałego wysiłku i po długim, ciężkim biegu. Podczas spoczynku mogą zapewnić duże korzyści, np. podczas długiej jazdy samochodem, pociągiem, samolotem lub w czasie ośmiogodzinnej pracy za biurkiem. Oczywiście należy dostosowywać ich używanie do własnego organizmu. Zbyt długie ich stosowanie może spowodować, że kwas mlekowy nierównomiernie rozłoży się w górnych partiach nóg.

Reasumując można stwierdzić, że:

  • nie można wykluczyć efektu placebo przy subiektywnej ocenie swojego samopoczucia przez sportowców podczas stosowania skarpet kompresyjnych,
  • szybciej dzięki skarpetom się nie biega,
  • większość sportowców przyznaje, że po długich, ciężkich biegach regeneracja jest szybsza i bardziej skuteczna dzięki używaniu kompresji,
  • dyskomfort i bóle w mięśniach są mniejsze niż jeśli nie używa się kompresji,
  • skarpety zaleca się używać również podczas odpoczynku po mocnym treningu, czy też biegach, takich jak półmaraton i maraton,
  • wynik efektów, jakie przynosi używanie skarpet zależy od indywidualnej oceny każdego biegacza,
  • nie należy przesadzać ze zbyt częstym i długotrwałym noszeniem skarpet, żeby za bardzo nie przyzwyczajać do nich łydki.

Ajmol Ali mówi, że jeśli sportowiec czuje, że odzież wpływa na jego wydajność w bieganiu lub regeneracji, obojętne czy jest to prawda, czy po prostu efekt placebo, to nie widzi on niczego  złego w jej rekomendowaniu.

  • Źródło: http://running.competitor.com
Razem
0
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzednie
dieta bezglutenowa dla biegaczy przepisy

Dieta bezglutenowa dla biegaczy - przepisy

Następne
ciesla deska na boku

Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla biegaczy czyli… „parszywa” trzynastka!

Powiązane artykuły

poczuj roznice przeglad koszulek termoaktywnych brubeck
Czytaj dalej

Poczuj różnicę! – Przegląd koszulek termoaktywnych Brubeck

Sezon biegowy z racji rosnących temperatur rozpoczął się na dobre – dla nas też. Biegaczy widać nie tylko na asfalcie czy miejskich chodnikach, ale z roku na rok coraz więcej jest ich... w górach. To tam właśnie bieganie trailowe zyskuje coraz więcej zwolenników. Od dłuższego czasu jesteśmy totalnymi miłośnikami tego typu aktywności. Czy jednak pobiegać latem w górach można w czymkolwiek? Czy wystarczy po prostu założyć buty i wstać z kanapy? I tak, i nie. Dlaczego?
adidasfototest 16
Czytaj dalej

adidas robi to dobrze – jak wypadła odzież na chłodne dni z serii Supernova?

Chcąc wypracować dobrą formę na wiosenne starty, nie sposób rezygnować z treningów. Niskie temperatury, wiatr i ciemność za oknem, to nie są wystarczające powody, by się poddawać. Nie da się ukryć, że niesprzyjające warunki pogodowe potrafią zniechęcić nawet najwytrwalszego biegacza. Nie zawsze wynika to z naszej słabej motywacji, a samego komfortu biegania. Wystarczy jednak zadbać o właściwy ubiór, by trening, nawet w trudnych warunkach, stał się przyjemniejszy i pomagał realizować biegowe marzenia. W takich chwilach, warto przypomnieć sobie, po co właściwie biegamy.
dsc 0714p scaled
Czytaj dalej

Kolor, funkcjonalność i wysoka jakość – test odzieży do biegania Attiq + KONKURS!

Chciałoby się rzec, że na biegowym rynku jest już dosłownie wszystko i nic już nie może zaskoczyć. Że mamy pełną wiedzę o dostępnych w biegowym sektorze markach. A jednak, można się pomylić. Wpadła w nasze ręce zupełnie nowa kolekcja marki Attiq – rodzimej, polskiej firmy. I jest o czym pisać – bo warto pisać o tym, co dobre. Świetnej jakości odzież, a przy tym bardzo oryginalny design. Zdecydowanie coś dla biegaczy, którzy w biegowych ciuchach poszukują nie tylko komfortu i wysokiej jakości walorów użytkowych – technicznych, ale także energii. Kolor – pod tym słowem kryje się moc zestawów odzieży do biegania, które przyszło nam testować. Jak wypadły w rzeczywistości? Jak sprawdziły się w biegowym treningu i różnych pogodowych warunkach?
Najwygodniejsze buty do biegania w trudnym terenie jakie miałem na stopach!
Sprawdź, co to za model