Korzystaj wygodnie z naszego serwisu dzięki najnowszej aplikacji mobilnej dostępnej na Twojego Iphone’a i I’Pada!

Zamknij

Co to jest i o czym świadczy dryf tętna? - Poradnia Biegacza

Co to jest i o czym świadczy dryf tętna? - Poradnia Biegacza

Od niedawna biegam z pulsometrem. Zauważyłem, że moje tętno na początku treningu jest mniejsze o 15-20 uderzeń w porównaniu z końcem treningu, przy tej samej prędkości! Znajomy powiedział mi, że jest to związane z dryfem tętna. Proszę o przybliżenie tego zagadnienia.

Panie Michale,

Pański znajomy mógł mieć rację. Aby przybliżyć to zagadnienie, posłużę się przykładem.

Pan Barabasz wykonał długie, ponad 2 godzinne wybieganie. Przez pierwsze kilometry jego tętno wynosiło 140 uderzeń na minutę. Na ostatnich kilometrach, pomimo utrzymania tempa i biegania po tej samej trasie, tętno Pana Barabasza wzrosło do 160 uderzeń na minutę. Zaznaczam, że średnia prędkość, z którą poruszał się Pan Barabasz nie zmieniła się. Zauważony wzrost tętna, nazywany jest właśnie dryfem tętna, aczkolwiek to zjawisko nie do końca zostało poznane, a w konsekwencji powszechnie zrozumiane.

W skrócie: Dryf tętna jest przyrostem tętna mierzonym w kolejnych etapach treningu. Warto wiedzieć, że:

  • W skrajnych przypadkach tętno może wzrosnąć o 25 uderzeń na minutę, nawet po 60 minutach od momentu zakończenia treningu,
  • Różnica wzrostu tętna u osób wytrenowanych jest niewielka, w porównaniu z pomiarem na początku i końcu treningu,
  • Wraz ze wzrostem zdolności wytrzymałościowych dryf tętna spada,
  • U osób niewytrenowanych dryf tętna jest znaczny i następuje dość szybko po rozpoczęciu treningu.

Co to oznacza dla osoby, która na bieżąco monitoruje swoje tętno?

Mierzenie intensywności wysiłku tylko na podstawie tętna, nie jest dobrym wyjściem z prozaicznego powodu -  próba utrzymania stałego tętna będzie się wiązać ze stopniowym zmniejszeniem zaangażowania w trening. Z m.in tego względu kurczowe trzymanie się określonego tętna nie ma większego sensu.

Od czego zależy dryf tętna? Głównie od:

  • Temperatury

Dryf tętna może być również oznaką początku odwodnienia organizmu, co powszechnie występuje w trakcie wykonywania treningu w gorącu/upale. Odwodnienie obniża poziom płynów ustrojowych w organizmie, w tym rzecz jasna ilość wody we krwi. Wtedy krew gęstnieje i serce musi włożyć więcej pracy w przepompowywanie jej, co z kolei przekłada się na stopniowy wzrost tętna. Trening w ciężkich warunkach atmosferycznych (upał) wiąże się nawet z 3-4 procentową utratą wagi. Jedno z badań wykazało, że każdy jeden procent ubytku wagi to wzrost tętna o 7 uderzeń serca na minutę.

  • Zmęczenia

Specyfika długich i ciężkich treningów ma to do siebie, że w pewnym momencie  następuje spadek wydajności pracy mięśni. Nasz przebiegły mózg próbuje wyrównać zaistniałe braki i angażuje do wysiłku inne partie mięśniowe, pobudzając je do cięższej pracy. Należy zaznaczyć, że nowo zaangażowane mięśnie niekoniecznie są przystosowane do wykonywania pracy wytrzymałościowej. W konsekwencji ta przebiegłość mózgu przekłada się na wzmożoną pracę serca, aby dostarczyć krew do mniej przystosowanych mięśni. Dlatego tętno rośnie.

Zamknij