Co to jest i o czym świadczy dryf tętna? – Poradnia Biegacza

Od niedawna biegam z pulsometrem. Zauważyłem, że moje tętno na początku treningu jest mniejsze o 15-20 uderzeń w porównaniu z końcem treningu, przy tej samej prędkości! Znajomy powiedział mi, że jest to związane z dryfem tętna. Proszę o przybliżenie tego zagadnienia.

Panie Michale,

Pański znajomy mógł mieć rację. Aby przybliżyć to zagadnienie, posłużę się przykładem.

Pan Barabasz wykonał długie, ponad 2 godzinne wybieganie. Przez pierwsze kilometry jego tętno wynosiło 140 uderzeń na minutę. Na ostatnich kilometrach, pomimo utrzymania tempa i biegania po tej samej trasie, tętno Pana Barabasza wzrosło do 160 uderzeń na minutę. Zaznaczam, że średnia prędkość, z którą poruszał się Pan Barabasz nie zmieniła się. Zauważony wzrost tętna, nazywany jest właśnie dryfem tętna, aczkolwiek to zjawisko nie do końca zostało poznane, a w konsekwencji powszechnie zrozumiane.

W skrócie: Dryf tętna jest przyrostem tętna mierzonym w kolejnych etapach treningu. Warto wiedzieć, że:

Reklama - koniecznie sprawdź!

TIP ZDROWOTNY

Czy wiesz, że w trakcie treningu zwiększane jest wytwarzanie przez organizm tzw. wolnych rodników? To bardzo niepożądany efekt. Aby go niwelować organizm potrzebuje ANTYOKSDANTÓW, czyli przeciwutleniaczy. Antyoksydanty to naturalne substancje chroniące przed rakiem oraz spowalniające proces starzenie się. Działanie antyoksydacyjne mają witaminy C, E i A.

Wiosną i zimą brakuje nam naturalnych antyoksydantów – wtedy zalecana jest suplementacja Witaminą C, a dla osób chcących przyspieszyć metabolizm i odchudzanie CLA 800 (ma również działanie antyoksydacyjne).

  • W skrajnych przypadkach tętno może wzrosnąć o 25 uderzeń na minutę, nawet po 60 minutach od momentu zakończenia treningu,
  • Różnica wzrostu tętna u osób wytrenowanych jest niewielka, w porównaniu z pomiarem na początku i końcu treningu,
  • Wraz ze wzrostem zdolności wytrzymałościowych dryf tętna spada,
  • U osób niewytrenowanych dryf tętna jest znaczny i następuje dość szybko po rozpoczęciu treningu.

Co to oznacza dla osoby, która na bieżąco monitoruje swoje tętno?

Mierzenie intensywności wysiłku tylko na podstawie tętna, nie jest dobrym wyjściem z prozaicznego powodu –  próba utrzymania stałego tętna będzie się wiązać ze stopniowym zmniejszeniem zaangażowania w trening. Z m.in tego względu kurczowe trzymanie się określonego tętna nie ma większego sensu.

Od czego zależy dryf tętna? Głównie od:

  • Temperatury

Dryf tętna może być również oznaką początku odwodnienia organizmu, co powszechnie występuje w trakcie wykonywania treningu w gorącu/upale. Odwodnienie obniża poziom płynów ustrojowych w organizmie, w tym rzecz jasna ilość wody we krwi. Wtedy krew gęstnieje i serce musi włożyć więcej pracy w przepompowywanie jej, co z kolei przekłada się na stopniowy wzrost tętna. Trening w ciężkich warunkach atmosferycznych (upał) wiąże się nawet z 3-4 procentową utratą wagi. Jedno z badań wykazało, że każdy jeden procent ubytku wagi to wzrost tętna o 7 uderzeń serca na minutę.

  • Zmęczenia

Specyfika długich i ciężkich treningów ma to do siebie, że w pewnym momencie  następuje spadek wydajności pracy mięśni. Nasz przebiegły mózg próbuje wyrównać zaistniałe braki i angażuje do wysiłku inne partie mięśniowe, pobudzając je do cięższej pracy. Należy zaznaczyć, że nowo zaangażowane mięśnie niekoniecznie są przystosowane do wykonywania pracy wytrzymałościowej. W konsekwencji ta przebiegłość mózgu przekłada się na wzmożoną pracę serca, aby dostarczyć krew do mniej przystosowanych mięśni. Dlatego tętno rośnie.