Korzystaj wygodnie z naszego serwisu dzięki najnowszej aplikacji mobilnej dostępnej na Twojego Iphone’a i I’Pada!

Zamknij

„Chrupanie” w Achillesie - Poradnia Biegacza

„Chrupanie” w Achillesie - Poradnia Biegacza

Fizjoterapeuta Michał Dachowski, odpowiada na pytanie czytelnika TreningBiegacza.pl.

Opis problemu czytelnika TreningBiegacza.pl

W czasie jednego treningu przy szybkim odcinku poczułem tępy ból lewego Achillesa. Trening skończyłem z lekkim bólem. Wieczorem pojawiło się chrupanie w ścięgnie podczas ruchów stopą góra dół i trochę się przestraszyłem. Zrobiłem badanie i byłem u fizjoterapeuty, który stwierdził stan zapalny, mówił o przerwie ok. 10 dni, żeby nie obciążać ścięgna. Ponadto stwierdził, że mam pospinane, jak on to nazwał, wszystkie mięśnie. Lekarz , który robił usg mówił, żeby zrobić przerwę ok 2 tygodni. Ostatni trening biegałem w środę, piątek i sobota zrezygnowałem z treningów. Trochę mnie to martwi w kontekście dalszych przygotowań. Dzisiaj jest już lepiej ze ścięgnem, bólu praktycznie nie ma, jest jeszcze lekkie chrupanie.

Porada eksperta - Michał Dachowski, www.fizjo4life.pl

Zacznę od tego, co Cię tak martwi, czyli od „chrupania”. To stan zapalny ścięgna, a dokładniej pochewki, która otacza to ścięgno.

Przeważnie dzieje się to na skutek napiętych struktur, takich jak mięsień płaszczkowaty, mięsień brzuchaty łydki oraz mięśnie uda. Nie wyleczenie do końca takiej kontuzji, może doprowadzić do chronicznego zapalenia, zmian w przebiegu ścięgna (zwapnienia), a co najgorsze do zerwania Achillesa w najgorszych przepadkach.

Opisane na USG zmiany entezopatyczne i przeciążeniowe mogą sugerować złą profilaktykę.  Leczenie: nie należy podawać żadnych sterydów, bo w przyszłości będą one prowadziły do zmian degeneracyjnych. Żeby jak najszybciej wrócić do biegania, należałoby rozluźnić mięśnie, sprawdzić ustawienie miednicy oraz porównać obciążenia na obu kończynach. Bardzo ważnym aspektem leczenia będzie sprawdzenie napięcia rozcięgna podeszwowego. Kinesiology taping i lód na pewno pomoże Ci w leczeniu, ale najważniejsze jest prawidłowa rozgrzewka i rozciąganie po treningu, by uniknąć przeciążeń i zmian zapalnych (już niebawem będziesz mógł przeczytać artykuł mojego autorstwa na www.treningbiegacza.pl na ten temat).

Co do czasu absencji biegowej jest ona zależna od stosowanego leczenia, stanu początkowego i twojego zaangażowania w leczenie.

Życzę zdrowia!

Treści prezentowane w serwisie treningbiegacza.pl mają jedynie charakter edukacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u specjalisty.        

Zamknij