📣 Twoje zdrowie zaczyna się tutaj 🐣 Terminy konsultacji przed Wielkanocą
00 d
00 h
00 m
Buty do biegania

Idealne obuwie treningowe — Saucony Ride 18 recenzja

Nowa wersja najleszego buta do codziennych treningów od Saucony. Co zmieniło się w modelu Ride? Czy pianka PWWRUN+ nadal sprawdza się doskonale podczas trenowania w mieście? Zapraszamy do Saucony Ride 18 recenzja.
image 1

Czy idealne obuwie treningowe trzeba zmieniać? Według mnie nie, ale marka Saucony zawsze wychodzi poza schemat i postanowiła udoskonalić swój topowy model do codziennego biegania. Tym samym dostajemy nową wersję Ride, i to już po raz osiemnasty. Co nowego znajdziemy w tym bucie do biegania? I czy Saucony Ride 18 będą tak dobre jak poprzednik? 

KRÓTKIE INFO
Model: Saucony Ride 18
przeznaczenie
typ buta
odczucie
cechy
drop
waga
cena 
bieżnia
treningowy 
bardzo miękki
amortyzacja
0-4mm
<200
<500 zł
teren
startowy
średnio miękki
lekkość
4-8mm
228 g
699 zł
asfalt
kolce
twardy
wszechstronność
8-12mm
>300
>800 zł
Zdjęcie nr 1. Saucony Ride 18 to wszechstronne buty do biegania
Zdjęcie nr 1. Saucony Ride 18 to wszechstronne buty do biegania

Doskonały wybór

Miałam przyjemność testować poprzednika modelu Ride 18. Wyobraź sobie, że był to jeden z najdłużej i najlepiej służących mi modeli butów do biegania, ponieważ pokonałam w nim blisko 1100 km! To niemal dwa razy tyle, niż w innych butach do biegania. Jeśli dodać do tego, że model Ride jest w zasadzie na każdą kieszeń (699 zł), to okaże się, że jest to jeden z najbardziej opłacalnych butów na rynku. Pod względem stosunku ceny do pokonanych kilometrów, Saucony Ride pobiły wszystkie moje inne buty do biegania na głowę. Chyba nikogo nie zdziwi, że nie mogłam się doczekać kolejnej ich odsłony? 

Zdjęcie nr 2. Seria Saucony Ride jest butem treningowym dla wszystkich biegaczy
Zdjęcie nr 2. Seria Saucony Ride jest butem treningowym dla wszystkich biegaczy

Jednocześnie nie chciałam, żeby marka Saucony za bardzo ten model zmieniła. Po co ulepszać coś, co jest doskonałe? Wiadomo jednak, że kilka modyfikacji musiało się pojawić, w końcu nowy model to nowy model. Zresztą, co zawsze podkreślam, technologia tak idzie do przodu, że buty do biegania muszą być nieustannie aktualizowane. Ten wyścig się nie kończy i wszyscy bierzemy w nim udział. Nieraz jednak zastosowane ulepszenia nie pasują wszystkim biegaczom. Zanim powiem, czy Saucony Ride 18, moim zdaniem, zmienił się na lepsze, czy na gorsze, na wstępie wszystkie te zmiany wypunktuję.

Zdjęcie nr 3. Niezawodna pianka PWRRUN+
Zdjęcie nr 3. Niezawodna pianka PWRRUN+

Pianka PWRRUN+

Podobnie jak u poprzednika, w podeszwie środkowej Saucony Ride 18 znajdziemy piankę PWRRUN+. Jest to jedna z najlepszych pianek od Saucony, która została wykonana z termoplastycznego poliuretanu (TPU). Pianka PWRRUN+ jest lżejsza niż wcześniejsze pianki, a jednocześnie dwukrotnie bardziej elastyczna, trzykrotnie bardziej wytrzymała i zdecydowanie bardziej odporna na niskie temperatury (jeśli jeszcze nie wiecie, wiele pianek traci swoje amortyzujące właściwości przy niskich temperaturach — pianka PWRRUN+ do nich nie należy). 

Zdjęcie nr 4. Saucony Ride 18 ponownie stawia na swoją najlepszą piankę
Zdjęcie nr 4. Saucony Ride 18 ponownie stawia na swoją najlepszą piankę

Pianka PWRRUN+ to świetna amortyzacja w połączeniu ze zwrotem energii oraz  trwałością i lekkością. Oznacza to, że zachowany jest zarówno komfort biegania, jak i dynamika biegu jednocześnie. Mój kilometraż w poprzedniku, Saucony Ride 17, potwierdza wyjątkową trwałość pianki, a do tego dochodzi niesamowita lekkość obuwia. Zmiany nie były tu potrzebne, mimo tego nastąpiły. W modelu Saucony Ride 18 pianka PWRRUN+ została bowiem przeformułowana, co przekłada się na uwypuklenie wszystkich jej zalet. 

Zdjęcie nr 5. Ta sama pianka, ale w nowej formule, to gwarant dodatkowych zalet
Zdjęcie nr 5. Ta sama pianka, ale w nowej formule, to gwarant dodatkowych zalet

Nowa formuła znanej i doskonałej pianki pozwoliła umieścić nieco więcej pianki w podeszwie środkowej, dzięki czemu PWRRUN+ jest jeszcze bardziej miękka i responsywna. Co prawda amortyzacja jest na podobnym poziomie, ale podeszwa jest bardziej elastyczna. Co ważne, to wszystko nie odbyło się kosztem zwiększonej wagi buta. A nawet więcej — w porównaniu do poprzedniej wersji, model ten został odchudzony. Saucony Ride 18 w damskiej wersji waży teraz jedynie 228 g, a w męskiej 259 g. Ta lekka konstrukcja stawia Saucony Ride 18 na ekskluzywnej półce z najlżejszymi treningówkami. Także z wyglądu but nabrał lekkości i smukłości. 

Co skrywa podeszwa środkowa?

Co się nie zmieniło w podeszwie środkowej? Podobnie jak w Ride 17, wciąż mamy wysokość 35 mm pod piętą i 27 mm pod palcami, co daje 8 mm dropu. Wartości te są standardowe dla modeli butów do codziennego biegania. A ja cieszę się, że Saucony nic w tym miejscu nie zmieniało. 

Zdjęcie nr 6. 35 mm pianki pod piętą, czyli wysokość pianki pozostaje bez zmian
Zdjęcie nr 6. 35 mm pianki pod piętą, czyli wysokość pianki pozostaje bez zmian

Co więcej, ten sam materiał, co pianka, tworzy także wewnętrzną wkładkę i to właśnie ta wkładka w dużym stopniu odpowiada za komfort w trakcie biegu. Jest to bowiem pierwszy materiał, z którym nasza stopa ma kontakt w czasie biegania i to dzięki tej wkładce każdy bieg jest komfortowy. Wkładka zrobiona z najlepszego materiału cecha wyróżniająca Saucony, ponieważ wiele innych marek dość oszczędnie „rozdaje” swoje pianki i rzadko decyduje się na zrobienie z nich wkładki wewnętrznej. 

Zdjęcie nr 7.  Wewnętrzna wkładka z takiego samego materiału jak pianka
Zdjęcie nr 7.  Wewnętrzna wkładka z takiego samego materiału jak pianka

Przewiewność w nowej jakości

Wracając do tego, jaka jest różnica między Saucony ride 17 i 18, pora wspomnieć o cholewce. Cholewka to chyba najbardziej zauważalna zmiana i zmianę tę docenią wszyscy biegacze, dla których poprzednik był za ciepły i za wąski. Co prawda, wciąż jest to ta sama, świetna meshowa cholewka, bez zbędnych przeszyć, klejeń, wzmocnień oraz innych udziwnień, ale w Saucony Ride 18 zyskała na jakości. Nowa jakość przewiewnej siateczki gwarantuje stopie bardzo dobrą wentylację. Przewiewna cholewka będzie idealna dla wszystkich biegaczy, którzy szczególnie cenią sobie oddychalność i miękkość. 

Zdjęcie nr 8. Cholewka z przewiewnej siateczki zadowoli wszystkich biegaczy
Zdjęcie nr 8. Cholewka z przewiewnej siateczki zadowoli wszystkich biegaczy

Cholewka z przewiewnej siateczki przekłada się na wyższy komfort szczególnie dla biegaczy, którzy uważali Saucony Ride 17 za zbyt wąskie. Ride 18 zapewnia stopie odpowiednią ilość miejsca na palce z przodu. Dla mnie osobiście, podczas pierwszego biegania było nawet za luźno, co wpłynęło na gorszą stabilność podczas biegu. Wszystko to jednak udało mi się poprawić dzięki odpowiedniemu wiązaniu. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na system sznurowania, który umożliwia indywidualne dopasowanie i zapobiega przesuwaniu stopy w czasie biegu. 

Zdjęcie 9. Na pierwszy rzut oka widać nowy system sznurowania
Zdjęcie 9. Na pierwszy rzut oka widać nowy system sznurowania

Cholewka i kilka dodatkowych zmian

Bo system sznurowania bardzo się zmienił. Mam wrażenie, że rozstaw wiązania zwiększył się, co wpływa na to, jak bardzo ciasno możesz ścisnąć swojego buta do biegania. Dodatkowo, zamiast tasiemek są gumki, a zamiast dwóch mamy trzy przelotki przy grzbiecie stopy. Dzięki temu proces sznurowania ma być bardziej płynny, wygodny i bezwysiłkowy, a  indywidualne dopasowanie do każdej stopy jeszcze lepsze. Dla mnie osobiście zrobiło się trochę za szeroko i musiałam mocno ściskać sznurówki, a wolę mieć je bardziej ściśnięte na dole niż na górze. W trakcie biegania jednak to wszystko się wyrównywało, poza tym im bardziej ściskałam sznurówki, tym więcej ich dyndało na zewnątrz. Wydaje mi się, że biegacze z węższą stopą mogą mieć trudność z dopasowaniem Ride 18 do stopy, natomiast pozostałe 90% biegaczy będzie zachwycone tym nowym sznurowaniem. Na szczęście nie zmienił się miękki, wygodny, zintegrowany język i wyściełanie wokół kostki. Nadal jest miękko i wygodnie. 

Zdjęcie nr 10. Zapiętek to wciąż ta sama wygoda, chociaż nowy wygląd
Zdjęcie nr 10. Zapiętek to wciąż ta sama wygoda, chociaż nowy wygląd

Jednak jeśli chodzi o cholewkę, to chyba najbardziej widoczne zmiany dotknęły zapiętek. Zniknęła tasiemka z tyłu, dzięki czemu Saucony Ride 18 wyglądają na jeszcze bardziej smukłe, lekkie i zwinne. Dodatkowo ten zabieg sprawił, że charakterystyczny dla Saucony znak trzech kropek wyróżnia się jeszcze bardziej (trzy kropki początkowo symbolizowały trzy głazy, które opływała rzeka Saucony, ale dziś marka uznaje je za swoje trzy fundamenty: dobre wyniki, zdrowie i społeczność). Sam zapiętek jest jednak bez zmian, wciąż zapewnia stopie odpowiedni komfort, nie drażniąc kostek ani Achillesa. 

Zdjęcie nr 11. Cholewka Formfit to idealne dopasowanie
Zdjęcie nr 11. Cholewka Formfit to idealne dopasowanie

Podeszwa zewnętrzna

Saucony Ride 18 to produkt przeznaczony do biegania po twardych nawierzchniach. Ma więc tę samą gumę – XT 900 – co poprzednik, rozłożoną w tych samych strategicznych miejscach, co gwarantuje bardzo dobrą przyczepność. Choć jest ten sam bieżnik, to jednak rowki są nieco inaczej rozłożone i są nieco głębsze. Być może dlatego,  że niektórzy biegacze zgłaszali, że przyczepność podeszwy w Ride 17 mogłaby być lepsza? Muszę szczerze przyznać, że na zużytym tartanie, który robi się śliski w czasie mrozów i deszczu, rzeczywiście nie czułam się zbyt pewnie podczas szybkich jednostek. Ale to właśnie dlatego buty do szybkiego biegania po tartanie mają kolce. 

Zdjęcie nr 12. Podeszwa zewnętrzna bez większych zmian, czyli jest ta sama co u  poprzednika, bardzo dobra przyczepność dzięki XT-900
Zdjęcie nr 12. Podeszwa zewnętrzna bez większych zmian, czyli jest ta sama co u  poprzednika, bardzo dobra przyczepność dzięki XT-900

Saucony Ride 18 jest natomiast modelem miejskim, do biegania po twardych nawierzchniach takich jak asfalt, chodniki czy ulice, a w mieście nigdy nie miałam problemów z przyczepnością w tym modelu. Co istotne, guma XT-900 wykazała się również wyjątkową trwałością, pozwalając mi pokonać blisko 1100 kilometrów w Saucony Ride 17. Dlatego cieszę się, że podeszwa zewnętrzna w modelu Ride 18 nie uległa drastycznym zmianom. Są to bowiem buty do codziennych treningów, a tych wykonuje się najwięcej i w praktyce trwałość jest cechą nie do przecenienia. 

Zdjęcie nr 13. Bieżnik zapewnia przyczepność doskonałą na twardych nawierzchniach
Zdjęcie nr 13. Bieżnik zapewnia przyczepność doskonałą na twardych nawierzchniach

Szerokość buta

Jeśli chodzi o szerokość buta, Saucony Ride 18 zapewnia stabilność na przyzwoitym poziomie, w sam raz na asfalt. Podeszwa zewnętrzna jest płaska i wystaje poza cholewkę z tyłu, poza piętę i na szerokość z przodu stopy. Taka konstrukcja buta sprawia, że biegacz ma odpowiednie wsparcie podczas lądowania, ale z pewnością najbardziej będzie z nich zadowolony neutralny biegacz. Osoby z nadmierną pronacją czy supinacją nie odczują zbyt wiele wsparcia na treningach. Dla mnie jest to jednak but uniwersalny, do codziennych treningów, i w tej kategorii będzie on pasował większości osób. 

Zdjęcie 14. Czy Saucony Ride to buty stabilizujące? Nie, ale są na tyle uniwersalne, że będą pasować większości osób
Zdjęcie 14. Czy Saucony Ride to buty stabilizujące? Nie, ale są na tyle uniwersalne, że będą pasować większości osób

Czy to wszystko?

I to w zasadzie wszystko. Saucony ponownie daje biegaczom wygodny, komfortowy but do codziennych treningów, zapewnia płynne przetaczanie oraz właściwą, ale nie przesadną amortyzację i świetną, choć nie w stylu karbonowym, responsywność. Jest to świetny wybór dla biegających po utwardzonych nawierzchniach, na krótszych i dłuższych trasach. Saucony Ride to wciąż uniwersalny, wszechstronny, neutralny but biegowy, którego wysokość pianki pod piętą, w połączeniu z lekkością, czyni z niego doskonały wybór na asfalt dla wielu, wielu biegaczy. Co jednak zasługuje na uwagę, marka Saucony wsłuchała się w głos niektórych z biegaczy i poprawiła kilka drobnych kwestii, dokonując nieznacznych ulepszeń dla jeszcze większej wygody. I co najważniejsze, cena pozostała ta sama, co w dobie nieustannie rosnących cen butów do biegania zasługuje na wyróżnienie.  

Zdjęcie nr 15. Na uwagę zasługuje wygląd i kolorystyka Ride 18 
Zdjęcie nr 15. Na uwagę zasługuje wygląd i kolorystyka Ride 18 

Efekt wow

Choć muszę jednak dodać jeszcze jedną zmianę — subiektywnie, poprzedni model wyglądał jak świetne obuwie treningowe do typowej, zwykłej, codziennej pracy. Kiedy wyciągało się go z pudełka, nie było efektu wow, ale też tego nie oczekiwałam od buta w tej cenie i przeznaczonego do zadań treningowych. Tymczasem pierwsze wrażenie Saucony Ride 18 jest takie, że wygląda profesjonalnie, jak na produkt premium przystało. Design obuwia robi wrażenie już na pierwszy rzut oka i sprawia, że naprawdę chce się Saucony Ride 18 mieć i w nich biegać. A kolorystyka Saucony Ride 18 jest wręcz idealna na nadchodzącą wiosnę i lato. 

Zdjęcie nr 16. W porównaniu do innych treningówek Ride 18 są butami klasy premium
Zdjęcie nr 16. W porównaniu do innych treningówek Ride 18 są butami klasy premium

Kolor to jedno, ale o wiele ważniejsze jest to, jak buty sprawdzają  się w praktyce.

Top w kategorii „obuwie treningowe”

Powiem szczerze, od kiedy pojawiły się buty Saucony Ride 18, czekałam, aż wpadną w moje ręce. Zawsze jednak myślę, że marka Saucony nie może mnie już niczym zaskoczyć, ale zawsze ostatecznie jestem zdziwiona tym, że jednak może. 

Zdjęcie nr 17.  Jak buty sprawdzają się w praktyce?
Zdjęcie nr 17.  Jak buty sprawdzają się w praktyce?

Jakie są najważniejsze zalety Saucony Ride 18?

Są to odpowiednia amortyzacja, płynne przetaczanie, dynamika. Jest komfort i wygoda, a mając na uwadze trwałość materiałów, z których wykonany jest ten model, z pewnością bieganie w Saucony Ride 18 będzie równie przyjemne po kilkuset kilometrach na liczniku. Moim zdaniem te buty to świetny wybór do codziennego treningu. 

Nie będzie to jednak produkt odpowiedni na bieganie kilkunastu, kilkudziesięciu kilometrów na raz. Komfort na długich dystansach jest nieco mniejszy niż na krótkich treningach, co jest oczywiste, jeśli weźmiesz pod uwagę ilość pianki w podeszwie środkowej. Więc tak, Saucony Ride 18 niekoniecznie nadaje się na długie, maratońskie wybiegania. Natomiast idealnie nadaje się do większości codziennych treningów, na treningach tempowych czy spokojnych wybieganiach i sprawdzi się u biegaczy na niemal każdym poziomie zaawansowania.

Zdjęcie nr 18 Saucony Ride to doskonały wybór do codziennych treningów
Zdjęcie nr 18 Saucony Ride to doskonały wybór do codziennych treningów

Moim zdaniem

Subiektywnie, w stosunku do Ride 17 ulepszeniu uległa cholewka, która zapewnia nieco więcej komfortu. Jest teraz bardziej przewiewna, a z przodu jest więcej miejsca na place. Biegacze, którzy potrzebowali szerszego niż Ride 17 buta, będą tą zmianą zachwyceni. Także wizualnie kolory i design bardzo na plus. Dzięki modyfikacji doskonałej pianki pierwsze wrażenie jest takie, że but zyskał na komforcie i wygodzie, a bieganie w nim jest bardzo przyjemne. Nadal jest to jednak jedna z najlepszych treningówek na rynku w bardzo rozsądnej cenie. A doświadczenie pokazuje, że ten model posłuży na wiele setek wspólnych kilometrów. 

Zdjęcie nr 19. Dopasowanie buta pod indywidualne potrzeby
Zdjęcie nr 19. Dopasowanie buta pod indywidualne potrzeby

I choć, podobnie jak poprzednik, Ride 18 to „zwykłe” obuwie treningowe, które nie jest napakowane bajerami, to w przeciwieństwie do poprzedniej wersji, wygląda, jakby był. Niby jest to uniwersalny model, ale jakby niezwykły. W wielu przypadkach kiedy pomyślisz, że coś jest wyjątkowe, to z pewnością takie właśnie będzie, więc już na starcie, już pierwsze wrażenie jest takie, że to będzie niesamowity produkt. 

A potem go nakładasz i wszystko się potwierdza. 

Zdjęcie nr 20. Treningówka dla wszystkich biegaczy
Zdjęcie nr 20. Treningówka dla wszystkich biegaczy
GŁÓWNE CECHY
podeszwa 35 mm – 27 mm
drop 8 mm
waga 229 g (K), 259 g (M)
pianka PWRRUN+
KOMFORT I WYGODA
lekki, miękki i wygodny, średnia amortyzacja, idealny dla biegaczy i biegaczek lądujących na pięcieto nie jest miękki kapeć z dużą amortyzacją
DYNAMIKA
płynne przetaczanie, stopa nie zapada się w zbyt miękkim bucie, pozwalając na szybkie wybicie i łatwe przyspieszenie, elastyczność podeszwy zapewnia prawidłową pracę stopyto nie są buty na sprężynach, nie ma w nich karbonów ani innych płytek
CHOLEWKA
miękka i wygodna cholewka z przewiewnej siateczki, odpowiednia ilość miejsca na palce (więcej miejsca niż w Ride 17), bardzo dobra przyczepność, miękki zapiętek bez sztywnych elementównie dla biegaczy z wąską stopą
STABILNOŚĆ
szersza i płaska podeszwa dla lepszej stabilnościnie dla biegaczy z nadmierną pronacją lub supinacją
SYSTEM WIĄZANIA
sznurówki, trzy przelotki dla lepszego dopasowania, miękki, zintegrowany język zapewnia możliwość dopasowania buta pod własne potrzeby przez mocniejsze lub luźniejsze sznurowaniedopasowanie może sprawiać trudności biegaczom z wąskimi stopami
ROZMIARÓWKA
standardowa, według długości wkładki, jest wersja Ride 18 w wersji wide
PRZEZNACZENIE
na codzienne treningi na twardych nawierzchniach, spokojne biegi, treningi tempowe, biegi regeneracyjne do kilkunastu kilometrów, do startu na krótszych zawodachna dłuższych trasach nie oferuje tyle wsparcia, co na krótszych
DYSTANSE
pianka nie traci swoich właściwości w niskich temperaturach, ale nieco ubija się po pokonaniu kilkunastu kilometrówto nie są buty na długie maratońskie wybiegania-
DLA KOGO
biegacze amatorzy, ambitni amatorzy, na każdym stopniu zaawansowanianie dla biegaczy z wyższą wagą

Okiem naczelnego

Bez fajerwerków, ale z charakterem

Ride 18 to but, który nie będzie kradł pierwszych stron branżowych magazynów. I bardzo dobrze. Bo to klasyczny przykład solidnego rzemiosła – żadnych fajerwerków, żadnych kontrowersji. To model, który po prostu działa. Nie szuka poklasku, nie kombinuje – daje komfort, pewność i powtarzalność, których potrzebujesz na co dzień. A to przecież w bieganiu często ważniejsze niż kosmiczne innowacje.

Pianka, która nie przeszkadza

PWRRUN+ nie gra pierwszych skrzypiec, ale też nie próbuje. Jest wystarczająco miękka, by zapewnić wygodę na dłuższych dystansach, ale nie aż tak, byś czuł się jak w rozmokłym biszkopcie. Idealny balans między komfortem a responsywnością. Przypomina trochę dobrze znaną drogę – może i znasz każdy zakręt, ale wiesz, że dowiezie cię bezpiecznie do celu.

Cholewka jak dobry znajomy

Dobrze leży, dobrze trzyma. Zero udziwnień, zero ekstrawagancji. Po prostu klasyczna, przewiewna konstrukcja, która robi swoje. To właśnie ten typ buta, który nie potrzebuje 15-stronicowej instrukcji obsługi – zakładasz i biegniesz.

Dla kogo?

Dla biegacza, który nie potrzebuje karbonowej płytki, by poczuć, że bieganie ma sens. Dla tych, którzy lubią rozbiegać się z głową, a nie z kalkulatorem. Ride 18 to wybór rozsądny – i w tym jego siła. 

Naczelny poleca, jeśli:

  • Szukasz buta do codziennych treningów, który nie zawiedzie po 500+ km
  • Chcesz komfortu bez nadmiernego bujania się na piance
  • Lubisz przewidywalność i stabilność zamiast niepewnego „wow”
  • Wolisz buty, które po prostu robią robotę – bez marketingowej waty cukrowej

Ride 18 nie ma w sobie niczego, co wywróci twoje bieganie do góry nogami. I za to je cenię. Miałem Ride 15, 16, 17. Teraz czas na 18-kę. Wiem, czego mogę się po niej spodziewać. Ewolucja zamiast rewolucji.

Model Ride 18 dostępny jest m.in. w sklepie Sportano.pl

Czy mój wpis Ci w jakiś sposób pomógł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić artykuł!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Razem
0
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni wpis
Szykujemy się na rekordowy Półmaraton w Poznaniu!
Następny wpis
Duathlon — jak przygotować się do zawodów łączących bieganie i jazdę na rowerze
Opinie

Dołącz do takich jak Ty!

Dołącz do ludzi takich jak Ty, którzy już nam zaufali i zostali biegaczami!

  • Podczas 10 tygodni udało mi się poprawić bazę tlenową z 32 do 35, znaleźć swoją odskocznię od trudności życia codziennego bez szwanku dla zdrowia  i jestem przekonana, że nie zrobiłabym tego bez programu Od zera do runnera przy nieocenionym wsparciu naszej grupy na Discordzie.
    Rozwiń
    Urszula - od zera do runnera

    Urszula

    Suwałki
  • Już miałem rzucić bieganie. Chciałem dać sobie z nim spokój, ale trafiłem do Was. Powiedziałem sobie spróbuję jeszcze raz od zera i okazało się, że to strzał  w dziesiątkę. Po marszach  bóle minęły, a co najważniejsze czuję w tych miejscach  włożoną pracę na treningach.
    Rozwiń
    IMG 20241026 230234 scaled e1730212654169

    Edward

    Ryczywół (wielkopolskie)
  • Program bardzo mi się podoba. Zachęciło mnie to że trwa 52 tygodnie (przerobiłam już kilka programów typu „przebiegnij 5 km w 5 tygodni” i zawsze na początkowych etapach się wypalałam – po prostu to była zbyt intensywna aktywność niedostosowana do moich możliwości). A w tym przypadku to rozłożenie intensywności wydaje mi się kluczowe.
    Rozwiń
    Marta OZDR

    Marta

    Warszawa
plany treningowe

Masz pytania? Mamy odpowiedzi.

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące biegania.

Ile biega amator?

Wyjdźmy od tego, aby ustalić, kto to jest amator.

Amator to każda biegająca osoba, która nie żyje z biegania. A więc i ta, która dopiero zaczyna, jak i ta, która biega 2:30 maraton. Różne również będą treningi tych osób. Ten, który zaczyna biegać, będzie 10-15 kilometrów tygodniowo, a bardzo zaawansowany biegacz może przekraczać i 150 na tydzień.

Ile powinno się biegać na początku?

W pierwszych tygodniach staraj się nie biegać więcej niż od około 8 do 15 kilometrów tygodniowo z podziałem na 3 lub 4 jednostki treningowe. Z czasem, gdy poczujesz się silniejszy i sprawniejszy stopniowo wydłużaj kilometraż.

Jak oddychać w czasie biegu?

Polecam Ci książkę Tlenowa przewaga, gdzie jest bardzo dobrze udokumentowane, dlaczego powinno oddychać się nosem w trakcie biegania, spania i dowolnej innej aktywności fizycznej.

Więcej przeczytasz także w naszym artykule „Jak oddychać podczas biegania?

Jak przebiec swoje pierwsze 5 km?

Gorąco Cię zachęcam do wybrania planu treningowego dla początkujących i trenowania zgodnie z jego wytycznymi. Może sprawdzić się plan https://treningbiegacza.pl/artykul/plany-treningowe-na-5km-z-dodatkowa-aktywnoscia-i-silownia

    Ile powinno się biegać na początku?

    Zakładam, że jeszcze nie biegasz i dopiero chcesz zacząć. Gorąco polecam Ci zapisanie się do naszego newslettera, aby otrzymać roczny plan treningowy dla początkujących.

    Link do zapisu.

    Jak zacząć biegać od zera?

    Na początku oceń swój stan. Podejdź do tego bardzo świadomie i odpowiedzialnie, aby nie zrobić sobie krzywdy. Kiedy ostatnio podejmowałeś ostatnią aktywność fizyczną, ile ważych i ile masz wzrostu. Czy Twoje BMI jest w normie, czy raczej mocno odbiega od normy.

    Gdy będziesz w stanie określić swój stan, łatwiej Ci przyjdzie wybór odpowiedniego planu treningowego. W zależności od swojej obecnej formy wybierz taki, który będzie delikatnym wyzwaniem, ale nie będzie sprawiać, że po każdym treningu będziesz wracać do domu półprzytomny. Link do planów treningowych.

    Jak zacząć biegać, gdy się nie ma kondycji?

    Powoli i bez pośpiechu. Kondycja przyjdzie sama, pod warunkiem, że nie będziesz przeciążać swojego organizmu, który ma swoje limity.

    Zacznij od marszobiegu. Minutę idź, minutę biegnij. Powtórz to 7-10 razy na jednym treningu i wykonaj taki trening 3 razy w tygodniu przez najbliższe 5 tygodni. Bardzo szybko dostrzeżesz pozytywne objawy poprawy kondycji.

    Jakie tempo biegu dla początkujących?

    Adekwatne do Twojej obecnej kondycji. Jeśli nie jesteś w stanie biec bez przystanku i zaczerpnięcia tchu przez minutę, to bez sensu jest gnanie na łeb na szyję. Obierz takie tempo, aby swobodnie przy tym móc rozmawiać. Nazywa się to tzw. tempem konwersacyjnym. Jesteś w stanie biec i coś tam przy okazji mówić. Jeśli od razu brakuje Ci tchu w płucach, zwalniasz.

    Na początku nawet nie przejmuj się jednostkami typu 5 min/km, czy 25 sekund na 100 metrów. Na to przyjdzie czas.

    Masz pytania?

    Napisz do nas

      Czy mój wpis Ci w jakiś sposób pomógł?

      Kliknij gwiazdkę, aby ocenić artykuł!

      Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

      Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.