Dobrze wykonany 10 minutowy interwał spali więcej kalorii niż 40 minutowe wybieganie. Swobodny bieg nie jest tak efektywny jak interwał o wysokiej intensywności. Szybkie, męczące biegi angażują w większym stopniu aparat ruchu (min. mięśnie) i układ krążeniowo-oddechowy, tym samym są dużo bardziej wydajne jeżeli chodzi o zużywanie energii (spalanie kalorii).

Dobrze wykonany 10 minutowy interwał spali więcej kalorii niż 40 minutowe wybieganie. Swobodny bieg nie jest tak efektywny jak interwał o wysokiej intensywności. Szybkie, męczące biegi angażują w większym stopniu aparat ruchu (m.in mięśnie) i układ krążeniowo-oddechowy, tym samym są dużo bardziej wydajne jeżeli chodzi o zużywanie energii (spalanie kalorii). Oczywiście z treningiem interwałowym nie można przesadzać, nie jest to również trening dla każdego biegacza.

odchudzanie z efektem after burn spal 500 kalorii w 10 minut 2

Nie ma efektu AFTERN BURN  bez interwału!

Kluczem do wzmożonego efektu AFTER BURN jest jakość wykonywanego przez nas interwału. Czym jest on bardziej intensywny, a wiec lepszy jakościowo tym więcej spalimy kalorii. Efekt  AFTER BURN składa się z trzech czynników:

  • Spalone kalorie podczas wysiłku tlenowego. W interwale będzie to bieg aż do granicy progu przemian beztlenowych AT (anaerobic threshold), czyli moment w którym się rozpędzamy (ale jeszcze nie przekraczamy progu przemian beztlenowych AT) oraz przerwa w truchcie pomiędzy kolejnymi szybszymi odcinkami.
  • Spalone kalorie podczas treningu. Na wskutek intensywnego interwału  organizm nie jest w stanie na bieżąco pokryć w pełni zapotrzebowanie pracujących mięśni na tlen. Dlatego ciało zaciąga tzw. dług tlenowy, który „spłaci” po zakończeniu treningu z nadwyżki tlenowej (po zakończeniu wysiłku organizm będzie pobierał więcej tlenu niż odpoczywające mięśnie potrzebują). Z tej nadwyżki przywróci biegacza do stanu równowagi (odbuduje siły itp.).
  • Stopień zakwaszenia organizmu. Kwas mlekowy powstały podczas intensywnego interwału upośledza gospodarkę energetyczną organizmu, tym samym blokuje pozyskiwanie energii z ATP. Dzięki temu powstaje tzw. dług energetyczny, który jest rekompensowany w fazie odpoczynku po zakończonym treningu.

Plan treningowy pod After Burn – klucz do szybkiego odchudzania dla każdego

W kolejnym artykule zaprezentujemy przykładowy trening interwałowy w zależności od poziomu wytrenowania.

About the Author Pawel Grzonka


Zapisz się na newsletter i otrzymaj kalkulator zakresów tętna treningowego

>