Spis treści
W ostatnich latach obserwujemy intensywny proces przenikania nowoczesnych technologii do praktycznie wszystkich obszarów życia człowieka. Nie trzeba było długo czekać na wykorzystanie możliwości technologicznych również w dziedzinie zdrowia i fitnessu. Pojawienie się takich urządzeń, jak smartwatche czy opaski trackingowe, otworzyło przed miłośnikami sportu nowe możliwości.
Smartfon to za mało
Urządzenia wearable, zwane też elektroniką nasobną, zyskują ogromną popularność. Tylko w bieżącym roku ponad 25% użytkowników smartfonów planuje zakup akcesoriów tego typu. Najbardziej popularnym wyborem są inteligentne zegarki (smartwatch), interaktywne okulary (smartglasses), a także opaski śledzące aktywność fizyczną. Chęć posiadania tych pierwszych deklaruje prawie 2/3 potencjalnych użytkowników. Duże zainteresowanie inteligentnymi gadżetami nie jest zaskoczeniem – użytkownicy przekonują o wręcz zbawiennych efektach korzystania z wearables. Poprawa stanu zdrowia i produktywności, poczucie kontrolowania sytuacji, wzrost pewności siebie i satysfakcji z pracy – to tylko kilka spośród wymienianych przez nich korzyści.
Pokochaliśmy inteligentne akcesoria
Zainteresowanie urządzeniami wearable i korzyści, które płyną z ich użytkowania, przekładają się na znaczny wzrost wartości rynku. Szacuje się, że w roku 2016 konsumenci wydadzą na inteligentne akcesoria 1,4 miliarda USD. Wartość całego rynku wzrośnie z obecnych 7 miliardów USD do 12,6 miliardów USD w roku 2018. Tylko rynek urządzeń monitorujących pracę serca, jednych z najpopularniejszych inteligentnych gadżetów, osiągnie w przyszłym roku wartość 867 milionów USD. To wzrost o ponad 25% na przestrzeni pięciu lat. Biorąc pod uwagę prognozy, łatwo zaobserwować, że w najbliższych latach te liczby mogą przyjąć jeszcze większą dynamikę. Takie kwoty przyciągają inwestorów, którzy ulokowali na rynku elektroniki nasobnej już ponad 500 milionów USD.
Aplikacje, które motywują
Wzrost popularności zdrowego i aktywnego stylu życia spowodował również pojawienie się bardzo dużej liczby aplikacji na smartfony i tablety. Obecnie, na systemy operacyjne iOS i Android, dostępnych jest ponad 100 000 aplikacji w kategorii zdrowie i fitness. Wartość tego rynku wynosi ok. 4 miliardy USD. Szacunki na rok 2017 mówią o wzroście nawet do poziomu 26 miliardów USD. Tylko między grudniem 2013 a czerwcem 2014, rynek aplikacji zdrowie i fitness wzrósł aż o 62%. Aplikacji z tej kategorii używa połowa wszystkich użytkowników smartfonów i tabletów.
W dzisiejszych czasach technologia jest nieodłącznym elementem rozwoju. Stworzenie aplikacji Health & Fitness jest doskonałym sposobem na to, żeby pokazać, że firma jest innowacyjna i zależy jej na popularyzacji zdrowego trybu życia. Taką rolę odgrywa Technogym App – aplikacja, która pozwala śledzić aktywność użytkownika, ustala mu cele i motywuje do treningu. Własny wysiłek można też zamienić na posiłki dla niedożywionych dzieci. – tłumaczy Dominik Śliwowski, Członek Zarządu ITP S.A., General Manager marki Technogym w Polsce.
Rekordowe przychody klubów fitness
Według globalnych danych, już 78% dorosłych ćwiczy lub chce to robić. Dane zebrane przez CBOS pokazują, że aktywność fizyczną podejmuje 66% Polaków, w tym prawie 2/3 z nich regularnie. Robią to przede wszystkim dla zdrowia (70%), przyjemności (61%), odreagowania (47%), spędzania czasu z innymi (34%) i atrakcyjnego wyglądu (24%). Z uwagi na tak dużą popularność ćwiczeń fizycznych, pojawiło się również zapotrzebowanie na odpowiednie miejsce do treningu. Polska jest jednym z europejskich krajów, w których branża fitness rozwija się najszybciej. Wg raportu Deloitte, w zeszłym roku w 2500 klubach fitness zapisanych było aż 2,73 mln członków. Kluby wygenerowały przychód na poziomie 860 milionów EUR. Cały europejski rynek fitness ma wartość 26,8 miliardów EUR. W jego obrębie dochodzi do coraz powszechniejszej implementacji technologii. Coraz więcej klubów, również polskich, korzysta z elektronicznych systemów kupna karnetów i rejestracji na zajęcia, czytników linii papilarnych i wielu innych technologicznych udogodnień. Popularność zyskują również urządzenia wyposażone w ekrany multimedialne. Przykładem może być Technogym UNITY – system, który pozwala m.in. korzystać z internetu, serwisów społecznościowych czy ściągać aplikacje i gry podczas treningu.
Różnorakie rozwiązania technologiczne stanowią dużą przewagę konkurencyjną, dlatego coraz więcej klubów się na nie decyduje. Korzystają na tym nie tylko klienci, ale również trenerzy i kadra zarządzająca, ponieważ te systemy i aplikacje znacznie usprawniają pracę i pozwalają monitorować wiele procesów w klubie – podsumowuje Śliwowski.