fbpx
celownik na wynik wykonanie i proces

Celownik na wynik – wykonanie i proces

Dzisiaj chciałbym uzupełnić poprzedni artykuł z poprzedniego tygodnia na temat ustalania celów. Tych biegowych i życiowych.

Dzisiaj chciałbym uzupełnić poprzedni artykuł z poprzedniego tygodnia na temat ustalania celów. Tych biegowych i życiowych. Ważnym jest aby zdawać sobie sprawę nie tylko jak stawiać sobie cele, ale też jakie są ich rodzaje. W psychologii sportu wyróżniamy trzy główne rodzaje celów – te powiązane z wynikiem, wykonaniem oraz procesem.

Oczywiście potem możemy każdy z nich rozpatrywać w bardziej szczegółowych kategoriach, na przykład: cele indywidualne a cele drużynowe, cele krótkoterminowe a cele długoterminowe itd. Tutaj skupię się na tych trzech głównych, na przykładzie biegacza Kowalskiego, który postanowił sobie, że i w przyszłym roku wystartuje w Maratonie Warszawskim. Załóżmy, że Kowalski posłużył się techniką ustalania celów omówioną w zeszłym tygodniu. Jego cel jest konkretny, wymierny, osiągalny, rzeczywisty i ma określoną ramę czasową (Maraton Warszawski odbędzie się 30.IX.2012). Teraz idę krok dalej: na co Kowalski liczy stawiając sobie taki cel?

Cel związany z wynikiem: w tym przypadku Kowalski zakłada, że stanie na podium swojej kategorii wiekowej. Jest to najbardziej mobilizujący rodzaj celu, jednak jego realizacja nie zależy tylko od treningu i formy naszego biegacza. Podium Kowalskiego będzie zależało także od czynników zewnętrznych, czyli przede wszystkim formy innych biegaczy w jego wieku, ale również pogody, publiczności, zdarzeń losowych itd. Z tego względu bezpośrednia kontrola zawodnika nad realizacją celu związanego z wynikiem jest raczej ograniczona. Brak osiągnięcia upragnionego podium może się zatem okazać raczej źródłem frustracji niż satysfakcji. Nawet jeśli Kowalski pobije swój rekord życiowy i zmieści się w „10”.

Cel związany z wykonaniem: w tym przypadku Kowalski nie zakłada , ale osiągnięcie osobistego standardu, na przykład pobicie rekordu życiowego albo utrzymanie konkretnego tempa na całej trasie. Czy to mu da podium w jego kategorii wiekowej? Tego oczywiście nie wiemy. Jednak największą zaletą celów tego typu jest to, że pozostają pod pełną kontrolą Kowalskiego przez co minimalizują reakcje lękowe i stres. Kowalski zdaje sobie sprawę, że jeśli pobije własną życiówkę to da z siebie wszystko. A jeśli da z siebie wszystko, to będzie miał poczucie radości i satysfakcji, w przeciwieństwie do poprzedniego przykładu, w którym interesowało go tylko podium. Proszę zauważyć, że cele związane z wykonaniem są dosyć elastyczne i mogą być zmieniane w trakcie realizacji planów treningowych. Ważne, żeby cele pozostawały w zasięgu sportowca, ale ciągle stanowiły wyzwanie.

Cel związany z procesem: w tym przypadku Kowalski koncentruje się na danej chwili każdego biegu. Kto pamięta słowa polskiego skoczka narciarskiego, Adama Małysza, który ciągle mówił o oddawaniu dwóch równych skoków, zamiast o wygrywaniu kolejnych konkursów czy biciu rekordów? Jeśli Kowalski tak podejdzie do realizacji swojego biegowego celu to ściśle zwiąże go z procesem. Tak ustalone cele minimalizują rozproszenia i regulują poziom pobudzenia przez co optymalizują formę przed, a także w trakcie biegu. W długiej perspektywie są najmniej motywujące, ale w trakcie samych zawodów okazują się najbardziej skuteczne. W największym stopniu zależą też od stosownych technik treningu mentalnego takich jak technika wyobrażeniowa albo dialog wewnętrzny (o technice wyobrażeniowej już pisałem, o dialogu wewnętrznym jeszcze napiszę).

Który rodzaj celu jest najskutetczniejszy?

Nie mam na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Każdy z  nich ma swoje zalety i wady. Czy powiążesz swoje cele biegowe z wynikiem, wykonaniem czy procesem będzie zależeć przede wszystkim od Twojego stopnia zaawansowania, ambicji oraz przyzwyczajeń. Dla biegaczy-amatorów polecałbym wiązać swoje cele z wykonaniem, szczególnie na samym początku przygody z bieganiem. Wtedy warto ustalać cele dość luźno, na przykład: „po prostu ukończę ten bieg”. Potem, kiedy samo przebiegnięcie dystansu przestaje nam wystarczać, można wiązać swoje cele z wykonaniem w sposób coraz bardziej systematyczny i zdyscyplinowany. Tak się śrubuje swoje osobiste rekordy…

Razem
0
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzednie
wewnetrzny plomien termogeneza 1

Wewnętrzny płomień - termogeneza

Następne
poradnia biegacza bieganie a plaskostopie jakie buty wybrac 1

Bieganie a płaskostopie. Jakie buty do biegania na płaskostopie wybrać? - Poradnia Biegacza

Powiązane artykuły

chemia biegania 01
Czytaj dalej

Chemia biegania

Bieganie to zdrowie, takie hasła można usłyszeć dosłownie wszędzie. Każdy zgodnie nam powie, że ten sport polepsza kondycję fizyczną, wydłuża życie, dodaje energii i co najważniejsze poprawia ....