fbpx
Inne

Plan dla klasy 4-6 szkoły podstawowej pod sprawdzian Test Coopera

Plan treningowy ma za zadanie przygotować uczniów do sprawdzianu Test Coopera. Zróżnicowane obciążenia czynią lekcję wymagającą i ciekawą. Należy Pamiętać, że 80% wysiłku jest różne pod względem tempa biegu dla poszczególnych osób.
plan dla klasy 4 6 pod sprawdzian test coopera

Plan treningowy ma za zadanie przygotować uczniów do sprawdzianu Test Coopera. Zróżnicowane obciążenia czynią lekcję wymagającą i ciekawą. Należy Pamiętać, że 80% wysiłku jest różne pod względem tempa biegu dla poszczególnych osób. Motywuj tych co biegają na czele stawki, w środku i tych na końcu. Każda lekcja, nawet ta najbardziej wymagająca, męcząca fizycznie może być motywująca i mile zapamiętana przez ucznia. Wszystko zależy od pomysłowości i charyzmy prowadzącego.

Masz pytania dotyczące tego planu? Kliknij banner i dołącz do naszej grupy na Facebooku: Bieganie – plany treningowe.

plany-treningowe-banner

Podczas ćwiczeń kształtujących i stretchingu nie bój się podejść do ucznia i udzielić mu cennych wskazówek. Skoryguj postawę, pochwal nawet za minimalny postęp. Zresztą doskonale wiesz jak się to robi. Nie każdy jest urodzonym biegaczem. Jeżeli uczeń mocno się męczy – obniż mu intensywność danego ćwiczenia, przerwę w truchcie zamień na przerwę w marszu. W końcu ty jesteś panem sytuacji.

Opis treningów

Rozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 20′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszu.

Rozgrzewka jest jednocześnie częścią główną – bieg ciągły 20 minut. Na początku niech uczniowie biegną wolno i kiedy uznasz, że się rozgrzali – daj znać aby podkręcili obroty (do 65-70% nie więcej). Jeżeli w grupie są słabsi fizycznie – zamień im bieg na marsz. Po biegu niech na zmianę wykonują stretching z ćwiczeniami kształtującymi. Na koniec lekcji niech spokojnie pomaszerują w grupie przez 5 minut – świetne wyciszenie (schłodzenie) po intensywnym wysiłku.

Rozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + interwał 5×1’/2′ truchtu, bieg szybkie minutówki na 80%, przerwa 2′ w truchcie + schłodzenie 5′ marszu.

Pięciominutowy trucht świetnie rozgrzeje mięśnie i przygotuje ćwiczących do wysiłku. Po rozgrzewce wykonaj z grupą stretching z ćw. kształtującymi przez 8-10 minut. Tak dobrane obciążenia przygotują ich do interwału 5×1 minuta na przerwie 2 minuty w truchcie (dla słabszych w marszu). Szybkie minutówki biegajcie na 80% możliwości. Po każdym szybkim odcinku niech spokojnie odpoczywają poprzez dwuminutowy trucht lub marsz (w razie potrzeby). Po ukończeniu części głównej zadaj im pięciominutowy marsz na schłodzenie.

Rozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + fartlek 4’/3’/2’/1 na 2′ w marszu, szybkie odcinki na 80-85% + schłodzenie 5′ marszu.

Pięciominutowy trucht świetnie rozgrzeje mięśnie i przygotuje ćwiczących do wysiłku. Po rozgrzewce wykonaj z grupą stretching z ćw. kształtującymi przez 8-10 minut. Tak dobrane obciążenia przygotują ich do fartleku, czyli bieg 4 minuty na 80-85%, po 2 minuty marszu, następnie 3 minuty na 80-85%, po przerwa 2 minuty w marszu, następnie 2 minuty na 80-85% po 2 minuty w marszu, następnie 1 minuta na 80-85% + 2 minuty przerwy w marszu. Po ukończeniu fartleku zadaj im pięciominutowy marsz na schłodzenie.

Rozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + interwał 5x400m/200m + 1′ w staniu szybkie 400m odcinki na 80-85% + schłodzenie 5′ marszu.

Pięciominutowy trucht świetnie rozgrzeje mięśnie i przygotuje ćwiczących do wysiłku. Po rozgrzewce wykonaj z grupą stretching z ćw. kształtującymi przez 8-10 minut. Tak dobrane obciążenia przygotują ich do interwału 5x400m na 80-85% możliwości, na przerwie między odcinkami 200m w truchcie lub marszu (w zależności od możliwości ucznia). Po przetruchtaniu lub przemaszerowaniu 200m niech dodatkowo odpoczną przez 1 minutę w staniu – wykonując stretching. Po tym daj znać do przebiegnięcia następnego szybkiego 400m odcinka. Po ukończeniu interwału zadaj im pięciominutowy marsz na schłodzenie.

Rozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + rytmy 4x150m/150m + 1′ w staniu, 4x100m/100m + 1′ w staniu, szybkie odcinki  na 85% w tym ostatnia “150” i “100” na 90% + schłodzenie 5′ marszu.

Pięciominutowy trucht świetnie rozgrzeje mięśnie i przygotuje ćwiczących do wysiłku. Po rozgrzewce wykonaj z grupą stretching z ćw. kształtującymi przez 8-10 minut. Tak dobrane obciążenia przygotują ich do interwałów: 4x150m 85% możliwości, na przerwie między odcinkami 150m w truchcie lub marszu (w zależności od możliwości ucznia). Po przetruchtaniu lub przemaszerowaniu 150m niech dodatkowo odpoczną przez 1 minutę w staniu – wykonując stretching. Jak przebiegną wszystkie 150m odcinki zadaj im interwał : 4x100m 85% możliwości, na przerwie między odcinkami 100m w truchcie lub marszu (w zależności od możliwości ucznia). Po przetruchtaniu lub przemaszerowaniu 150m niech dodatkowo odpoczną przez 1 minutę w staniu – wykonując stretching. Pamiętaj, że ostatnią szybką 150 i 100 mają przebiec na 90%. Przed tym porządnie ich zmotywuj! Na koniec lekcji zadaj im pięciominutowy marsz na schłodzenie.

Rozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + rytmy 5x100m/100m + 1′ w staniu, 4x200m/200m + 1′ w staniu, szybkie odcinki  na 85% w tym ostatnia “100” i “200” na 90% + schłodzenie 5′ marszu.

Pięciominutowy trucht świetnie rozgrzeje mięśnie i przygotuje ćwiczących do wysiłku. Po rozgrzewce wykonaj z grupą stretching z ćw. kształtującymi przez 8-10 minut. Tak dobrane obciążenia przygotują ich do interwałów: 5x100m 85% możliwości, na przerwie między odcinkami 100m w truchcie lub marszu (w zależności od możliwości ucznia). Po przetruchtaniu lub przemaszerowaniu 100m niech dodatkowo odpoczną przez 1 minutę w staniu – wykonując stretching. Jak przebiegną wszystkie 150m odcinki zadaj im interwał : 4x200m 85% możliwości, na przerwie między odcinkami 200m w truchcie lub marszu (w zależności od możliwości ucznia). Po przetruchtaniu lub przemaszerowaniu 200m niech dodatkowo odpoczną przez 1 minutę w staniu – wykonując stretching. Pamiętaj, że ostatnią szybką 100 i 200 mają przebiec na 90%. Przed tym porządnie ich zmotywuj! na koniec lekcji zadaj im pięciominutowy marsz na schłodzenie.

Ważne

Po tylu lekcjach wiesz jak kto biega i na jaki stać go wynik. Podpowiedz każdemu uczniowi taktykę na bieg. Wolny początek i rozkręcanie się z dystansem sprawdza się u 90%. Nie pozwól na to, aby pierwsze 100m zaczęli na przysłowiowego wariata i później walczyli o każdy oddech. Pozwól im polubić bieganie, zdrową rywalizację. Daj im się cieszyć z dobrego wyniku na mecie. Zmotywuj do biegania, zagrzej do walki: ból jest chwilowy, chwała wieczna!

TydzieńLekcja 1Lekcja 2Lekcja 3Lekcja 4
1Rozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 15′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + interwał 8×30”/2′ truchtu, rytmy na 80%, przerwa 2′ w truchcie + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 15′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + interwał 5×1’/2′ truchtu, bieg szybkie minutówki na 80%, przerwa 2′ w truchcie + schłodzenie 5′ marszu
2Rozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 20′ + stretching z ćw. kształtującymi 10′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + interwał 8×30”/2′ truchtu, rytmy na 80%, przerwa 2′ w truchcie + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 20′ + stretching z ćw. kształtującymi 10′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + interwał 5×1’/2′ truchtu, bieg szybkie minutówki na 80%, przerwa 2′ w truchcie + schłodzenie 5′ marszu
3Rozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 25′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + fartlek 4’/3’/2’/1 na 2′ w marszu, szybkie odcinki na 80-85% + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 25′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + interwał 5×1’/2′ truchtu, bieg szybkie minutówki na 80%, przerwa 2′ w truchcie + schłodzenie 5′ marszu
4Rozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 25′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 20′ + stretching z ćw. kształtującymi 10′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + rytmy 5x100m/100m + 1′ w staniu, 4x200m/200m + 1′ w staniu, szybkie odcinki na 85% w tym ostatnia „100” i „200” na 90% + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka z częścią główną bieg ciągły 20′ + stretching z ćw. kształtującymi 10′ + schłodzenie 5′ marszu
5Rozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + fartlek 4’/3’/2’/1 na 2′ w marszu, szybkie odcinki na 80-85% + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 20′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + rytmy 4x150m/150m + 1′ w staniu, 4x100m/100m + 1′ w staniu, szybkie odcinki na 85% w tym ostatnia „150” i „100” na 90% + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 25′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszu
6Rozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 20′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka 5′ truchtu + stretching z ćw. kształtującymi 8-10′ + rytmy 4x150m/150m + 1′ w staniu, 4x100m/100m + 1′ w staniu, szybkie odcinki na 85% w tym ostatnia „150” i „100” na 90% + schłodzenie 5′ marszuRozgrzewka z częścią główną – bieg ciągły 15′ spokojnego biegu + stretching z ćw. kształtującymi 15′ + schłodzenie 5′ marszuSprawdzian Test Coopera

Czy mój wpis Ci w jakiś sposób pomógł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić artykuł!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Total
0
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni wpis
Plan dla klasy 7-8 szkoły podstawowej pod sprawdzian Test Coopera
Następny wpis
Konkurs - wygraj książkę i zegarek do biegania
Opinie

Dołącz do takich jak Ty!

Dołącz do ludzi takich jak Ty, którzy już nam zaufali i zostali biegaczami!

  • Podczas 10 tygodni udało mi się poprawić bazę tlenową z 32 do 35, znaleźć swoją odskocznię od trudności życia codziennego bez szwanku dla zdrowia  i jestem przekonana, że nie zrobiłabym tego bez programu Od zera do runnera przy nieocenionym wsparciu naszej grupy na Discordzie.
    Urszula - od zera do runnera

    Urszula

    Suwałki
  • Już miałem rzucić bieganie. Chciałem dać sobie z nim spokój, ale trafiłem do Was. Powiedziałem sobie spróbuję jeszcze raz od zera i okazało się, że to strzał  w dziesiątkę. Po marszach  bóle minęły, a co najważniejsze czuję w tych miejscach  włożoną pracę na treningach.
    IMG 20241026 230234 scaled e1730212654169

    Edward

    Ryczywół (wielkopolskie)
  • Program bardzo mi się podoba. Zachęciło mnie to że trwa 52 tygodnie (przerobiłam już kilka programów typu “przebiegnij 5 km w 5 tygodni” i zawsze na początkowych etapach się wypalałam – po prostu to była zbyt intensywna aktywność niedostosowana do moich możliwości). A w tym przypadku to rozłożenie intensywności wydaje mi się kluczowe.
    Marta OZDR

    Marta

    Warszawa
plany treningowe

Masz pytania? Mamy odpowiedzi.

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące biegania.

Ile biega amator?

Wyjdźmy od tego, aby ustalić, kto to jest amator.

Amator to każda biegająca osoba, która nie żyje z biegania. A więc i ta, która dopiero zaczyna, jak i ta, która biega 2:30 maraton. Różne również będą treningi tych osób. Ten, który zaczyna biegać, będzie 10-15 kilometrów tygodniowo, a bardzo zaawansowany biegacz może przekraczać i 150 na tydzień.

Ile powinno się biegać na początku?

W pierwszych tygodniach staraj się nie biegać więcej niż od około 8 do 15 kilometrów tygodniowo z podziałem na 3 lub 4 jednostki treningowe. Z czasem, gdy poczujesz się silniejszy i sprawniejszy stopniowo wydłużaj kilometraż.

Jak oddychać w czasie biegu?

Polecam Ci książkę Tlenowa przewaga, gdzie jest bardzo dobrze udokumentowane, dlaczego powinno oddychać się nosem w trakcie biegania, spania i dowolnej innej aktywności fizycznej.

Więcej przeczytasz także w naszym artykule “Jak oddychać podczas biegania?

Jak przebiec swoje pierwsze 5 km?

Gorąco Cię zachęcam do wybrania planu treningowego dla początkujących i trenowania zgodnie z jego wytycznymi. Może sprawdzić się plan https://treningbiegacza.pl/artykul/plany-treningowe-na-5km-z-dodatkowa-aktywnoscia-i-silownia

    Ile powinno się biegać na początku?

    Zakładam, że jeszcze nie biegasz i dopiero chcesz zacząć. Gorąco polecam Ci zapisanie się do naszego newslettera, aby otrzymać roczny plan treningowy dla początkujących.

    Link do zapisu.

    Jak zacząć biegać od zera?

    Na początku oceń swój stan. Podejdź do tego bardzo świadomie i odpowiedzialnie, aby nie zrobić sobie krzywdy. Kiedy ostatnio podejmowałeś ostatnią aktywność fizyczną, ile ważych i ile masz wzrostu. Czy Twoje BMI jest w normie, czy raczej mocno odbiega od normy.

    Gdy będziesz w stanie określić swój stan, łatwiej Ci przyjdzie wybór odpowiedniego planu treningowego. W zależności od swojej obecnej formy wybierz taki, który będzie delikatnym wyzwaniem, ale nie będzie sprawiać, że po każdym treningu będziesz wracać do domu półprzytomny. Link do planów treningowych.

    Jak zacząć biegać, gdy się nie ma kondycji?

    Powoli i bez pośpiechu. Kondycja przyjdzie sama, pod warunkiem, że nie będziesz przeciążać swojego organizmu, który ma swoje limity.

    Zacznij od marszobiegu. Minutę idź, minutę biegnij. Powtórz to 7-10 razy na jednym treningu i wykonaj taki trening 3 razy w tygodniu przez najbliższe 5 tygodni. Bardzo szybko dostrzeżesz pozytywne objawy poprawy kondycji.

    Jakie tempo biegu dla początkujących?

    Adekwatne do Twojej obecnej kondycji. Jeśli nie jesteś w stanie biec bez przystanku i zaczerpnięcia tchu przez minutę, to bez sensu jest gnanie na łeb na szyję. Obierz takie tempo, aby swobodnie przy tym móc rozmawiać. Nazywa się to tzw. tempem konwersacyjnym. Jesteś w stanie biec i coś tam przy okazji mówić. Jeśli od razu brakuje Ci tchu w płucach, zwalniasz.

    Na początku nawet nie przejmuj się jednostkami typu 5 min/km, czy 25 sekund na 100 metrów. Na to przyjdzie czas.

    Masz pytania?

    Napisz do nas

      Czy mój wpis Ci w jakiś sposób pomógł?

      Kliknij gwiazdkę, aby ocenić artykuł!

      Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

      Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

      Rozpocznij przemianę od Zera do Runnera w drodze po zdrowe życie.
      Dołączam do programu