Najważniejszy bieg maratoński w Polsce, organizowany nieprzerwanie od 1979 roku, zyskał nowego partnera. Fundacja „Maraton Warszawski” podpisała umowy z wieloletnim sponsorem tytularnym, firmą PZU oraz PKN ORLEN. 42. PZU ORLEN Maraton Warszawski odbędzie się w dniach 26 i 27 września tego roku.
Tegoroczna edycja maratonu w stolicy Polski, w związku z sytuacją epidemiczną, będzie miała szczególny charakter. Znaczące ograniczenie liczby uczestników, podział stawki biegaczy na cztery tury czy trasa usytuowana na 5-kilometrowej pętli – to tylko najważniejsze zmiany w stosunku do poprzednich edycji.
Równie ważną zmianą, ogłoszoną podczas spotkania prasowego w siedzibie Polskiego Komitetu Olimpijskiego, jest pojawienie się dwóch sponsorów strategicznych imprezy – firm PZU oraz PKN ORLEN. Obie słyną z promocji i wspierania polskiego sportu i kultury fizycznej, co w połączeniu z długofalowymi planami rozwoju Maratonu Warszawskiego zapowiada początek nowego rozdziału w historii polskiego biegania.
-W tych szczególnych czasach nadzwyczaj doceniamy partnerstwo naszych sponsorów. PZU, z którym wytyczamy wspólnie szlaki dla wszystkich entuzjastów biegania już ósmy rok z rzędu, stanowi dla nas siłę napędową także i w tych bezprecedensowych czasach, w których aspekt prewencyjny jest szczególnie istotny.
Z równie wielką radością pragnę powitać nowego sponsora tytularnego, PKN ORLEN, z którym po raz pierwszy będziemy wspólnie promować ideę biegania i sportu na najwyższym poziomie. Pomimo trudnego czasu i niesprzyjających okoliczności wierzę, że wspólnymi siłami, będziemy kultywować tradycję niezłomności Maratonu Warszawskiego nie tylko w tym, ale i w kolejnych latach – powiedział Dyrektor 42. PZU ORLEN Maratonu Warszawskiego Marek Tronina.
– PZU, jako sponsor tytularny, angażuje się w organizację biegu nieprzerwanie od ośmiu lat. W tym czasie wspólnie z Fundacją „Maraton Warszawski” udało się nam stworzyć jedną z najważniejszych imprez biegowych w Polsce, która cieszy się ogromną popularnością wśród biegaczy i kibiców. W tym roku, oprócz biegu ulicznego, zorganizowany będzie także bieg wirtualny. Mamy nadzieję, że dzięki temu w ostatni weekend września rozruszamy nie tylko Warszawę, ale i całą Polskę – powiedział Marcin Stefaniak, p.o. dyrektora Biura Komunikacji Korporacyjnej PZU.
Jak podkreśla Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR PZU, ubezpieczyciel od lat wspiera Polaków w kształtowaniu dobrych i zdrowych nawyków. – Sport to najlepsza inwestycja w zdrowie i jakość życia. Ubezpieczając życie, zdrowie i majątek milionów Polaków, zachęcamy do tego, aby każdego dnia dbali o swoją kondycję fizyczną. Jestem przekonana, że tegoroczna edycja, mimo pandemii, także będzie niezapomnianym, a przede wszystkim bezpiecznym, wydarzeniem dla biegaczy i ich bliskich – powiedziała Joanna Gorczyca.
– PKN ORLEN od lat aktywnie angażuje się w sponsoring sportowy. Poprzez sponsoring sportowy wzmacniamy wizerunek firmy, budujemy relacje z naszymi klientami i związek z marką ORLEN. Równie istotne są dla nas wspieranie działań mających na celu sportową edukację najmłodszych, promowanie aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia. PZU ORLEN Maraton Warszawski to jedno z takich wydarzeń. Cieszymy się, że jesteśmy jego częścią – powiedział Grzegorz Bałkowiec, zastępca Dyrektora w Biurze Marketingu Sportowego, Sponsoringu i Eventów w PKN ORLEN.
Bieganie w nowej rzeczywistości
42. PZU ORLEN Maraton Warszawski odbędzie się z zachowaniem najwyższych standardów sanitarnych. Pod tym względem będzie to impreza niepodobna do wszystkich, ale też gwarantująca uczestnikom maksymalne bezpieczeństwo, zapewnił podczas konferencji prasowej Prezes Fundacji „Maraton Warszawski” – Marek Tronina: We współpracy z Komisją Medyczną powołaną przez Związek Organizatorów Sportu Masowego i w zgodzie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia „przeformatowaliśmy” zawody na potrzeby świata pandemii. Zlikwidowaliśmy stacjonarne biuro zawodów, zawodnicy wystartują w czterech osobnych turach po 250 osób, a do strefy imprezy będą mogli wejść wyłącznie uczestnicy bieżącej tury oraz ograniczona do kilkudziesięciu osób obsługa. Woda i odżywki w punktach odżywczych, a także medale za ukończenie biegu, będą samodzielnie pobierane przez biegaczy w zamkniętych opakowaniach. Na trasie biegu zabraknie też trybun oraz specjalnych stref kibicowania.
Bieg Stacjonarny i zmagania wirtualne
Jak poinformowali organizatorzy, zapisy na tegoroczny bieg stacjonarny, w którym ze względów bezpieczeństwa wystartuje ograniczona liczba 1000 biegaczy, zostały już zamknięte. Areną główną stacjonarnego 42. PZU ORLEN Maratonu Warszawskiego będzie Plac Teatralny. To tam zlokalizowany zostanie start i meta, zaś 5-kilometrowa pętla, na której uczestnicy dystans maratonu – 42,195 km – przebiegać będzie między innymi najbardziej reprezentacyjną arterią Warszawy – Traktem Królewskim, ulicami Miodową, Bonifraterską oraz przez Plac Zwycięstwa i Plac Krasińskich.
Dla tych, dla których zabrakło miejsca na liście startowej, przygotowana została możliwość udziału w biegu wirtualnym, który umożliwia udział w imprezie z każdego miejsca na świecie. Bieg wirtualny będzie również doskonałą okazją do sprawdzenia swoich sił dla mniej doświadczonych biegaczy, ponieważ do wyboru, oprócz dystansu maratońskiego, będzie także półmaraton oraz trasy o długości 10 i 5 kilometrów.
Jak co roku od lat bardzo ważnym elementem biegu będzie akcja #BiegamDobrze. W jej ramach biegacze tworzą wirtualne zbiórki, na których zbierają pieniądze na wybrany cel, zasilając jedną z partnerskich organizacji charytatywnych. Tylko podczas poprzedniej edycji w ramach tej inicjatywy zebrano 1,5 miliona złotych na rzecz działań organizacji dobroczynnych. Organizatorzy wierzą, że tegoroczna impreza będzie zapamiętana nie tylko ze względu na to, w jak bezprecedensowym czasie się odbyła, ale też ze względu na ilość dobra, jaką uda się wspólnie wybiegać.
Maraton Warszawski nieprzerwanie od 42 lat
Maraton Warszawski odbywa się nieprzerwanie od roku 1979 i jako jedna z nielicznych imprez masowych w kraju szczyci się tradycją nieprzerwanej organizacji przez kolejnych 41 lat. O jego wyjątkowości świadczy fakt, że odbywał się on nawet w okresie stanu wojennego. Dla Fundacji „Maraton Warszawski” zachowanie ciągłości organizacyjnej jest takim samym priorytetem jak zapewnienie wszystkim uczestnikom imprezy maksimum bezpieczeństwa.
***
Fundacja “Maraton Warszawski” została założona w 2002 roku. Jej główną misją jest popularyzacja biegania w Polsce, wsparcie zarówno profesjonalnych zawodników jak i biegaczy-amatorów, a także poprawa standardów organizacyjnych imprez biegowych. Fundacja organizuje między innymi: Maraton Warszawski, Półmaraton Warszawski, Ekiden oraz cykl imprez biegowych „Puchar Maratonu Warszawskiego”.