Sport w czasie pandemii – KONKURS

Sport w czasie pandemii
Sport w czasie pandemii

11 marca Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła pandemię COVID-19 [1]. COVID-19 to skrót od “coronavirus disease 2019” i jest to nazwa choroby wywoływanej przez wirusa SARS-CoV-2 (czyli tego wirusa, którego potocznie nazywamy koronawirusem).

Obecnie w Polsce panuje narodowa kwarantanna, a wszyscy, którzy nie muszą wychodzić z domu, powinni w nim pozostać. Co więc zrobić z treningami, bez których większość z nas nie wyobraża sobie funkcjonowania – czy bezpiecznie jest ćwiczyć?

Czy powinienem ćwiczyć w czasie pandemii COVID-19?

Aktywność fizyczna jest jednym z lepszych sposobów na poprawę naszej odporności, dzięki czemu zmniejszamy ryzyko wystąpienia wielu chorób, nie tylko tych wirusowych, ale również bakteryjnych. Jest to też świetna prewencja chorób cywilizacyjnych, takich jak nadciśnienie czy cukrzyca. WHO zaleca co najmniej 15 minut dziennie umiarkowanej aktywności fizycznej. Dzięki temu zadbamy o nasz układ odpornościowy oraz zwiększymy wydolność oddechową, a biorąc pod uwagę, że koronawirus atakuje głównie płuca, może mieć to duże znaczenie.

Pamiętajcie jednak, że gdy czujemy jakiekolwiek objawy, które mogą sugerować COVID-19, czyli gorączka, kaszel, katar lub duszności to powinniśmy postawić na regenerację! Obecnie zalecane jest, aby osoby skąpoobjawowe z COVID-19 były leczone w domu, jednak nie znaczy to, że ta choroba jest niegroźna. Pamiętajmy, że trening to dodatkowy stres dla naszego organizmu, więc w przypadku, kiedy będzie on musiał walczyć z chorobą, to nadmierna aktywność fizyczna, zamiast nam pomóc, pogorszy sytuacje.

Mówiliśmy o tym w naszym podcaście – odcinku specjalnym.

Sprawdź produkty w naszym sklepie!

Jak trenować aby było to bezpiecznie?

Przede wszystkim powinniśmy skupić się na treningu w domu. W naszych domach jest zdecydowanie najbezpieczniej. Poza tym, zostając w mieszkaniu ograniczamy rozprzestrzenianie się wirusa, dzięki czemu jako społeczeństwo jesteśmy w stanie przejść przez tę pandemię bez gwałtownego wzrostu zachorowań oraz zgonów [2]. Jest to o tyle ważne, że jeśli dopuścimy do tego wzrostu, to ochrona zdrowia w Polsce nie będzie w stanie pomóc wszystkim i śmiertelność w naszym regionie gwałtownie wzrośnie. Z taką sytuacją mamy do czynienia obecnie we Włoszech.

Jeżeli jednak zdecydujemy się już, aby pobiegać na świeżym powietrzu, to powinniśmy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim, aby wybrać miejsce, w którym nie ma dużej ilości ludzi. Oficjalne źródła w tym WHO podają, że aby doszło do zakażenia, potrzebny jest kontakt minimum 15-minutowy w odległości mniejszej niż metr z osobą chorą na COVID-19. Jednak te wytyczne nie obejmują sytuacji, w której dojdzie do kontaktu z płynami ustrojowymi osoby zakażonej. Hipotetycznie możliwe jest, że osoba chora nakaszle na nas, bądź kaszlnie zasłaniając usta ręką, którą nam za chwile poda. Wtedy wystarczy minimalny kontakt z takim człowiekiem, aby doszło do transmisji wirusa. Dlatego tak ważne jest, aby wybierać miejsca odludne, gdzie ryzyko takiej ekspozycji będzie minimalne.

Sport w czasie pandemii – trening zastępczy

Trenowanie w strefach streetworkout’u jest jeszcze mniej bezpieczne niż zwykłe bieganie. Pomijając kontakt z innymi narażamy się również na to, że zakażeniu ulegniemy poprzez kontakt ze skażoną powierzchnią. Przeprowadzono badanie, w którym sprawdzano, jak długo koronawirus jest w stanie przetrwać na danej powierzchni. Okazało się, że na stali i plastiku wirus żyje nawet do 2-3 dni w zależności od warunków zewnętrznych [3].Tak więc rozsądnym w tym przypadku wydaje się być dezynfekowanie takich drążków przed, jak i po ich użyciu, a najrozsądniejsze jednak niekorzystanie z nich. Co ciekawe w tym samym badaniu możemy znaleźć informacje o tym, że koronawirus potrafi utrzymać się w powietrzu do 3 godzin, dotyczy to jednak zamkniętych pomieszczeń bez przepływu powietrza.

Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania na COVID-19? [4]

  1. Zmniejsz kontakty z innymi tak bardzo jak tylko jest to możliwe.
  2. Gdy z kimś się spotykasz, zachowaj bezpieczny odstęp przynajmniej 1 metra.
  3. Myj ręce wodą z mydłem przez 20-30 sekund.
  4. Unikaj dotykania swoich ust, nosa i oczu.
  5. Unikaj kontaktu z chorymi na COVID-19, objawowe osoby wydalają najwięcej cząsteczek wirusa.
  6. Zostań w domu, gdy tylko to możliwe, dzięki temu unikniesz niepotrzebnej ekspozycji.
  7. Każdego dnia dezynfekuj powierzchnie, których często dotykasz: blaty, klamki, przybory toaletowe, telefony, klawiatury, tablety itp.

Ważnym elementem jest również dbanie o naszą odporność, gdyż udowodniono, że niedobory odporności są jednym z czynników złego rokowania. Pamiętajmy więc o regeneracji i odpowiedniej ilości snu (przynajmniej 8h). Zwróćmy uwagę na to, aby nasza dieta była zdrowa i zbilansowana oraz na suplementację witamin i minerałów, jeżeli nie jesteśmy w stanie dostarczyć ich odpowiedniej ilości w naszych posiłkach. Obecnie dla osób dorosłych zalecana jest stała suplementacja witaminy D – 2000j dziennie.

Reasumując, sport jest nam bardzo potrzebny, zważywszy zarówno na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Jednak w obliczu pandemii wywoływanej przez wirusa SARS-CoV-2 powinniśmy się skupić na treningach w domu, a dopiero później myśleć o tych na zewnątrz. Trzymajcie się ciepło i uważajcie na siebie #zostańwdomu

  1. Źródło 01
  2. Źródło 02
  3. Źródło 03
  4. Źródło 04

Konkurs, konkurs, konkurs

Co trzeba zrobić?

Pokaż, jak sobie radzisz w tych trudnych dniach…

Korzystając z systemu komentarzy pod tym wpisem umieść zdjęcie pokazujące Cię na dowolnym treningu z minionego tygodnia. Może to być trening w domu, a może też być na zewnątrz. O naszym wyborze decyduje Twoja inwencja twórcza.

REGULAMIN

  • wasze odpowiedzi zbieramy do niedzieli 5 kwietnia br. – do godziny 22:00 – w komentarzach pod tym wpisem,
  • możesz zamieścić więcej niż jedno zdjęcie,
  • o zwycięzcach poinformujemy pod tym wpisem – najpóźniej do 12 kwietnia br.,
  • autorzy 2 (jedna pani i jeden pan) najciekawszych i wyrażających emocje zdjęć zostaną nagrodzeni:

Męski komplet dla zwycięzcy

Damski komplet dla zwyciężczyni

Koniecznie wykorzystaj system komentarzy pod spodem.

Przez system komentarzy możesz dodać odpowiedź w postaci fotograficznej (druga ikona od lewej).