Co jeść żeby lepiej funkcjonowały stawy? Czy glukozamina pomaga? – Poradnia Biegacza

Ekspert treningbiegacza.pl Katarzyna Biłous (dietovita.pl), odpowiada na pytanie Eweliny: Mam problemy ze stawami i chcę jakoś temu zaradzić. Co powinnam jeść, jakie produkty żeby stawy lepiej funkcjonowały?

Zarówno w kwestii picia mleka krowiego jak i suplementacji chondroityną/glukozaminą, sprawa nie jest taka prosta. Są dwie teorie: pierwsza – to działa, druga – to nie działa. Całe szczęście stosowanie tego typu suplementów nie przynosi żadnych ubocznych efektów i jest bezpieczne dla zdrowia, a więc każdy na własnej skórze może sprawdzić jak jest w jego przypadku.

Przejrzałam właśnie kilkanaście badań przeprowadzonych głównie przez Amerykanów, którzy z jasnym określeniem skuteczności tych specyfików również mieli problem. Według American College of Rheumatology suplementy z chondroityną i glukozaminą działają tylko na ludzi cierpiących na przewlekłe bóle stawów. Nie było zauważalnej poprawy wśród ludzi cierpiących na łagodne bóle (wynik taki sam jak w grupie przyjmujące placebo).

Nie będę zatem doradzać, ani odradzać tego typu suplementów. Nawet jeśli na kogoś miałyby działać jako placebo – ważne, że niwelują ból. W jaki sposób – nie istotne…

Jak to wygląda od strony żywieniowej w praktyce i badaniach:

  • witamina D – osoby cierpiące na bóle stawów miały jej znaczny niedobór. Nie ma sensu przyjmowania preparatów witaminowych z wit. D. Spróbuj łapać każdy promyk słońca – już 10 minut dla jasnej karnacji powoduje, że organizm otrzymuje zadowalający zastrzyk witaminy D.
  • witamina C – po zwiększeniu jej ilości w diecie, trzykrotnie zmniejszyła się ilość ludzi uskarżających się na ból. Podobne działanie będą miały inne witaminy antyoksydacyjne (zmniejszenie stanu zapalnego).
  • kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 – tłuste ryby, oliwa z oliwek, olej rzepakowy pomogą przezwyciężyć ból,
  • bor – są doniesienia, że zwiększenie spożywania tego pierwiastka wspomaga leczenie (dawki 6-9 mg).

Dodatkowo pamiętaj o:

  • zmniejszeniu ilości słodyczy i cukru – generalnie cukrów prostych,
  • ograniczeniu ilości czerwonego mięsa – w zamian polecam chude mięso – drób, ryby,
  • ograniczeniu żywności wysoko przetworzonej – fast food’y, gotowe pierogi i inne takie wyroby garmażeryjne,
  • zmniejszeniu ilości kofeiny oraz alkoholu (szczególnie piwa).