Spis treści
Kiedy myślisz, że buty do szybkiego biegania nie mogą być szybsze, niż obecnie są, i że już nic nowego nie da się wymyślić, na scenę wchodzi ASICS i pokazuje, że może wszystko. I przedstawia swoją topową serię do szybkiego biegania, METASPEED™ w wersji “TOKYO”. Już sama nazwa wskazuje, że będzie naprawdę szybko! Jak marce ASICS kolejny raz udało się osiągnąć niemożliwe?
ASICS METASPEED™
Seria butów do biegania ASICS METASPEED™ pojawiła się 2021 r. w dwóch wersjach: METASPEED™ SKY i METASPEED™ EDGE, zaprojektowanych z myślą o różnych stylach biegania:
model ASICS METASPEED™ SKY |
został stworzony dla biegaczy, dla których wydłużanie kroku jest sposobem na uzyskanie większych prędkości (tzw. stride runners) |
model ASICS METASPEED™ EDGE |
powstał z myślą o tych biegaczach, którzy chcąc uzyskać wyższe prędkości, zwiększają kadencję (tzw. cadennce runners) |
Obydwa modele powstały w Instytucie Nauki o Sporcie marki ASICS w japońskim Kobe przy udziale elitarnych sportowców z całego świata. To właśnie w tym instytucie, nieprzerwanie od 1985 roku, rodzą się przełomowe technologie marki ASICS wykorzystywane przez sportowców na całym świecie.

SKROJONE POD BIEGACZY
ASICS METASPEED™ od początku były tworzone przy udziale biegaczy, dla biegaczy i pod ich konkretne potrzeby, dlatego bardzo szybko zyskały dużą popularność. ASICS jednak nie osiadł na laurach, tylko nieustannie pracował nad ulepszaniem swoich najlepszych butów startowych. Z roku na rok stawały się one coraz lżejsze i coraz bardziej doskonałe. I kiedy już wszyscy zaczęliśmy myśleć, że idealna startówka nie może być lepsza, ASICS po raz kolejny udowodnił, że może.

TOKYO: SPEED: RACE
“Udowodnił” to właściwe słowo. Zanim bowiem nowa seria ASICS METASPEED™ trafiła na półki sklepowe, ASICS zorganizował w Tokio wydarzenie pod nazwą Tokyo: Speed: Race, w trakcie którego ponad stu ambasadorów marki ASICS ścigało się na szybkiej trasie na dystansie 5 km i na 10 km w nowych ASICS METASPEED™. Okazało się, że w nowych butach do biegania, tylko w tym jednym biegu, pobito aż 48 rekordów życiowych, 10 rekordów krajowych oraz 3 rekordy kontynentalne, w tym rekord Europy na 5 km.
Nie ma lepszego dowodu na to, jak zupełnie nowe modele ASICS METASPEED™ mogą być szybkie. Po Tokyo: Speed: Race 2025 wszyscy chcieli je mieć, a jednocześnie zastanawiali się, co takiego ASICS zrobiło z butami z serii METASPEED™, że okazały się aż tak dobre?

FF LEAP™
Jak zawsze, jeśli chodzi o buty do biegania, największy sekret tkwi w piance. Po tym, jak najlepsza pianka od ASCIS, FF BLAST, w różnych wersjach i kompozycjach takich, jak MAX, PLUS czy TURBO PLUS, pojawiała się w coraz większej liczbie nowych modeli butów do biegania od ASICS, dla topowych butów startowych przyszła pora na coś więcej. Na coś lepszego. Na piankę, która w porównaniu do dotychczas najlepszej pianki FF TURBO™ PLUS stosowanej w poprzednich modelach ASICS METASPEED™:
- jest lżejsza o 15%
- zapewnia amortyzację lepszą o 30%
- zapewnia wybicie lepsze o 13,7%

Przyszła pora na zupełnie nową, ekskluzywną, bo niedostępną w żadnym innym modelu piankę, FF LEAP™.
Nowa seria w każdym modelu ma:
- 39,5 mm pod piętą
- 34,5 mm pod palcami
- 5 mm drop
Jednak w zależności od przeznaczenia danego modelu butów startowych, rozmieszczenie pianki w podeszwie różni się, aby zaspokoić konkretne potrzeby biegacza, dla którego buty zostały zaprojektowane. Różny jest również kształt i umieszczenie karbonowej płytki w podeszwie, choć we wszystkich nowych ASICS METASPEED™ TOKYO jest ona minimalna, aby wspierać fazę odbicia bez zbędnego obciążania konstrukcji buta. Jednocześnie, dzięki karbonowej płytce biegacze są w stanie oszczędzać więcej energii, utrzymując swoje tempo na późniejszych etapach wyścigu, zwłaszcza w zderzeniu z legendarną ścianą na 30 km dystansu maratońskiego.

KONSTRUKCJA PODESZWY
W przypadku modelu ASICS METASPEED™ EDGE TOKYO stworzonego dla biegaczy, którzy dla uzyskania prędkości stawiają na zwiększenie kadencji, wyjątkowo lekka FF LEAP™ została umieszczona w podeszwie najbliżej stopy, natomiast bliżej podłoża znajduje się pianka FF TURBO™ PLUS. Pomiędzy dwoma rodzajami pianki umieszczono pełnowymiarową płytkę z włókna węglowego, przy czym jest ona zakrzywiona i umieszczona niżej w podeszwie środkowej, dla uzyskania napędu do przodu.

W przypadku modelu ASICS METASPEED™ SKY TOKYO, przeznaczonego dla biegaczy, którzy celują w wydłużanie kroku dla uzyskania większych prędkości, pianka FF LEAP™ została umieszczona w podeszwie bliżej podłoża, przy czym pod piętą jest jej więcej niż pod palcami. Natomiast doskonała, sprawdzona w poprzednich wersjach pianka FF TURBO™ PLUS, jest teraz cienką warstwą i znajduje się bliżej stopy. W tym modelu karbonowa płytka jest bardziej płaska i umieszczona wyżej w podeszwie środkowej dla uzyskania napędu pionowego.

Nowa pianka oraz nowa konstrukcja podeszwy środkowej sprawiły, że seria ASICS METASPEED™ TOKYO jest niemal pod każdym względem lepsza od swoich poprzedników. Zwrot energii poprawił się o 18,8% w modelu ASICS METASPEED™ SKY TOKYO i aż o 21,4% w modelu ASICS METASPEED™ EDGE TOKYO.

Obydwa modele są również o 15 gramów lżejsze od swoich poprzedników, tym samym każdy z nich waży zaledwie 170 gramów w męskiej wersji, a ich damski odpowiednik w rozmiarze 40,5, który sama zważyłam na precyzyjnej wadze kuchennej — zaledwie 151 gramów. Ta lekkość robi wyjątkowe wrażenie.

ASICS METASPEED™ RAY
Co ciekawe, do dwóch topowych butów startowych dołącza zupełnie nowy model – ASICS METASPEED™ RAY. Są to aktualnie jedne z najlżejszych butów do biegania, ważą zaledwie 129 g (dla męskiej wersji w rozmiarze 42,5). Stąd właśnie wzięła się nazwa modelu — po japońsku “Rei” oznacza “zero”, co symbolizuje lekkość buta, ale jednocześnie „Ray” nawiązuje do prędkości promieni światła, a jak wiadomo, nie ma nic szybszego niż światło.

To właśnie w modelu ASICS METASPEED™ RAY podeszwa jest w całości zbudowana z nowej pianki ASICS FF LEAP™, co tylko dowodzi, jak wyjątkowy jest to produkt. Karbon został zatopiony w środku pianki, co wyeliminowało konieczność sklejania dwóch rodzajów pianek, a tym samym odjęło dodatkowe gramy. Do tego dodać należy innowacyjną konstrukcję podeszwy, Dynamic Drop Structure, która pozwala na większe odczucie dropu niż wynikałoby to z jego nominalnej wartości (5 mm), dzięki błyskawicznemu odkształceniu pianki FF LEAP™ przy kontakcie z podłożem. Rozwiązanie to wzmacnia energetyczne odczucie i dynamikę buta.
Ultralekki METASPEED™ RAY jest tak wyjątkowy i innowacyjny, że nie jest to produkt dla wszystkich biegaczy, Został on stworzony z myślą o szybkich zawodnikach, którzy biegają z przedniej części stopy i szukają uczucia lekkości oraz sprężystości na każdym kroku. Jesteś szczęściarzem, jeśli do nich należysz.

ASICS METASPEED™ SKY TOKYO
Natomiast w moje ręce trafiły ASICS METASPEED™ SKY TOKYO i nie ukrywam, że jarałam się jak dziecko.
METRYCZKA | ASICS METASPEED™ SKY TOKYO |
PRZEZNACZENIE | biegi asfaltowe na krótszych i dłuższych dystansach, na starty od 5 km do maratonu |
DLA KOGO | dla szybkich zawodników, którzy dla uzyskania prędkości wydłużają krok |
WYSOKOŚĆ PIANKI | 39,5 mm – 34,5 mm |
DROP | 5 mm |
WAGA | 151 g (damska 40), 170 g (męski 42) |
Jestem absolutnie zafascynowana rozwojem biegowej technologii i z chęcią odwiedziłabym Instytut Nauki o Sporcie w Kobe. Nawet jednak bez tego, tylko oglądając ASICS METASPEED™ SKY TOKYO, miałam niemalże ciarki. Ten model jest niesamowicie lekki, zgrabny, ale ma również śmiały, odważny, niemal zuchwały design. Zostały one tak zaprojektowane, żeby nie tylko szybko biegać, co wręcz żeby wyglądać, jakby ich właściciel był mistrzem świata. Bez wątpienia wszystkim biegaczom dodadzą ogromnej pewności siebie.

Co więcej, ostatnie lata przyzwyczaiły nas do tego, że but jest albo szeroki, albo wysoki i na stopie zawsze wygląda na za duży. Tymczasem ASICS METASPEED™ SKY TOKYO wyglądają jak baletki! Tak zgrabnie wyglądają na mojej stopie, że aż trudno uwierzyć, że to rozmiar 40,5. I to na pewno nie dlatego, że są małe, niskie czy wąskie. Powiedziałabym nawet, że mają sporo miejsca z przodu stopy na palce.

CHOLEWKA MOTION WRAP 3.0
Natomiast naokoło stopy cholewka robi się nieco bardziej dopasowana, bo w zbyt szerokich butach szybkie bieganie jest bardzo trudne. O cholewce zresztą warto powiedzieć kilka słów. Jest to nowa, siateczkowa cholewka MOTION WRAP 3.0, która jest lżejsza, bardziej oddychająca i oferuje jeszcze lepsze dopasowanie do stopy w porównaniu do swojego poprzednika, ASICS METASPEED™ SKY PARIS.

Do tego dochodzi niemal nieistniejący język, który jest kawałkiem miękkiego materiału z dziurkami dla zapewnienia lepszej wentylacji, oraz minimalny zapiętek, który nie jest przesadnie rozbudowany i nie przeszkadza w szybkim bieganiu, do którego. ASICS METASPEED™ SKY TOKYO stworzono.

Tego typu cholewki są typowe dla butów startowych, choć dla osób, które nigdy nie miały okazji przymierzyć butów podobnych do ASICS METASPEED™, pierwsze wrażenie może być szokujące, jak mało buta jest w tym bucie. Wydaje się, że nie da się w tym biegać, ale jest wręcz odwrotnie.

IDEALNE DOPASOWANIE
Do biegania zaraz przejdę, ale chciałam jeszcze wspomnieć o wiązaniu w ASICS METASPEED™. Sznurówki są bowiem wyjątkowo oryginalne, na przemian wąskie i szerokie oraz rozciągliwe jak gumka. Poniekąd ten szerszy element działa jak stoper, bo kiedy zwiążesz but tak lekko lub tak mocno, jak tobie pasuje, to sznurówki blokują się w przelotkach dzięki tym właśnie “stoperom”. Jeśli o mnie chodzi, ja preferuję mocniej sznurować na dole, a luźniej na grzbiecie stopy. Niestety, w trakcie biegania w wielu butach do biegania po kilkuset metrach całe moje dopasowanie bierze w łeb, a sznurówki ustawiają się, jak chcą.

Tymczasem w ASICS METASPEED™ SKY TOKYO zdarzyło mi się, że w trakcie biegu ciągłego rozwiązała mi się sznurówka, ale mimo to but pozostawał tak idealnie dopasowany do stopy, że przez trzy kółka na bieżni nawet tego nie dostrzegłam. Udało mi się jeszcze przebiec trzy kolejne kółka i idealnie wykonać trening i dopiero na ostatnich metrach, czyli po blisko 2,5 km w rozwiązanych butach, sznurowanie zaczęło się luzować. Oczywiście, nikomu nie polecam biegać z rozplątanymi sznurówkami, ale można być pewnym, że jeśli w czasie zawodów, niedługo przed metą, spotka cię taka nieprzyjemna sytuacja, to but nadal będzie idealnie trzymał się stopy.

Warto jeszcze tylko wspomnieć o znajdującej się na samym dole podeszwy gumie ASICSGRIP™, minimalnie pokrywającej spód buta, jednak w odpowiedniej ilości, aby zapewnić przyczepność także na mokrej nawierzchni. Ta minimalna warstwa gumy wystarcza dla zachowania świetnej przyczepności nawet na mokrej kostce brukowej, biegnąc po niej z góry. Mokra kostka na zbiegu to dla mnie ostateczny test butów do biegania i ASICS METASPEED™ SKY TOKYO zdał go celująco.

BIEGANIE W ASICS METASPEED™ SKY TOKYO
I teraz najważniejsze pytanie, jak te wszystkie rozwiązania sprawdzają się w praktyce? O wiele lepiej, niż myślałam, że będą.
Po pierwsze, ASICS METASPEED™ SKY TOKYO stworzono dla biegaczy, którzy stawiają długie kroki i to rozwiązanie jest wyczuwalne od początku. Im szybsze bieganie i im dłuższy krok, tym but jeszcze bardziej wybija biegacza do przodu i tym samym pomaga zwiększyć tempo. Gdy rozpędzałam się do około 3:10/km, ASICS METASPEED™ SKY TOKYO pomagały biegać jeszcze szybciej, a co ciekawe, pozwalały również utrzymać wysoką kadencję. Powiem więcej, szybkie bieganie jest w tych butach bardzo łatwe, a trudno jest biegać wolno w modelu ASICS METASPEED™ SKY TOKYO.

DŁUGI KROK
W uzyskaniu i trzymaniu wysokich prędkości zdecydowania pomaga konstrukcja podeszwy. Przypomnę tylko – pod stopą mamy cienką warstwę pianki FF TURBO PLUS, następnie karbonową płytkę, a później grubą warstwę pianki FF LEAP. To sprawia, że podczas lądowania stopa nie zapada się w niczym miękkim, tylko ma odpowiednią twardość, aby uzyskać świetne wybicie i zachować dynamikę przy każdym kroku. To, co się lekko zapada w miękkim, to but, a zapewnia to miękkość pianki FF LEAP. Mówiąc inaczej — biegacz ląduje miękko, ale nie jego stopa, która trafia na odpowiednio sztywną podeszwę, aby się w niej nie zapadać, tylko wybić.
W niektórych butach z karbonową płytką można było czuć się jak w twardych chodakach, które w ogóle się nie uginają, tymczasem w ASICS METASPEED™ SKY TOKYO nie ma tego wrażenia. Amortyzacja jest na odpowiednim poziomie, w trakcie biegania można czuć miękkość, ale wyjątkowa konstrukcja podeszwy sprawia, że mimo tego pod stopami jest zachowana wysoka dynamika. Muszę przyznać, że dla mnie ta podeszwa jest genialna! Jednak gdy stawiałam drobne kroki lub gdy biegłam wolniej, kiedy naturalnie krok się skraca, w ogóle nie było czuć magii tych butów. Co więcej, przy drobieniu kroków niezbyt dobrze się w nich biega się, ponieważ jedyne co czuć pod stopą, to sztywną płytkę karbonową. Jeśli jesteś biegaczem, który stawia drobne kroki, powiedziałabym, żeby podarować sobie buty startowe, jednak ASICS nie zostawia tych biegaczy z niczym, oferując im model ASICS METASPEED™ EDGE TOKYO. Ten model pomaga biegaczom, którzy nie stawiają na długi krok, tylko na wyższą kadencję.

IDEALNE DOPASOWANIE
Do tego trzymanie się stopy jest bez zarzutu, skoro 2,5 km można biec z rozwiązanymi sznurówkami, a but i tak trzyma się na stopie. Początkowo myślałam, że będzie jednak za wąsko i za dużo miejsca z przodu na palce, ale w trakcie biegania wszystkie moje wątpliwości znikały. But był pod każdym względem idealny. Niemniej jednak jest to topowy model do szybkiego biegania i trzeba to wprost powiedzieć — ten model nie wybacza braków w technice biegania. Jeśli coś będzie cię uwierać lub oferować zbyt mało wygody, to najpewniej wynikać to będzie na przykład z nadmiernej pronacji czy źle stawianych kroków.
Na koniec polecam tylko wybrać buty według długości wkładki, a nie rozmiaru. Wszystkie ASCISsy mam w rozmiarze 40, ale z długością wkładki 25,5 cm. ASICS METASPEED™ SKY TOKYO trafiły do mnie z długością wkładki 25,5 cm, ale w rozmiarze 40,5. Początkowo wydawało mi się nawet, że będą za duże, ale były idealne.

PODSUMOWANIE
Nowa seria ASICS METASPEED™ to trzy wyjątkowe propozycje skoncentrowane na maksymalizacji osiągów i minimalizacji wagi, opracowane z myślą o różnych stylach biegania i na wszystkie starty na krótszych i dłuższych dystansach, aż do dystansu maratońskiego. Dostępne idealnie na lato, aby pomóc wszystkim biegaczom przygotować się do jesiennych startów i uzyskać wymarzone życiówki. Jestem pewna, że w ASICS METASPEED™ będzie to zdecydowanie łatwiejsze.
Dla mnie ASICS METASPEED™ SKY TOKYO to absolutny top, jeśli chodzi o buty startowe. Bieganie w tym modelu daje ci co najmniej 5, jeśli nie 10 sekund szybciej na kilometr w zasadzie za darmo. W tych butach udało mi się wykonywać treningi takie, jak bieg ciągły, w nieco szybszym niż założone tempo, i w większym komforcie niż założony dla wolniejszego tempa. Tylko wyobraź sobie, co będzie działo się w tych butach na zawodach!
Dzięki ASICS METASPEED™ SKY TOKYO nie mogę się już doczekać swoich jesiennych startów!

GŁÓWNE CECHY | |
A S I C S M E T A S P E E D™ S K Y T O K Y Opodeszwa 39,5 – 34,5 mmdrop 5 mm | |
KOMFORT I WYGODA – ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐(10/10) | |
lekkość (mój rozmiar waży tylko 151 g) dzięki nowej piance FF LEAP,but jest idealnie dopasowany do stopy, ale żaden jego element nie ociera | |
DYNAMIKA – ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐(10/10) | |
dynamiczne odbicie możliwe jest dzięki połączeniu dwóch rodzajów pianek, pomiędzy którymi znajduje się płytka z włókna węglowego | |
CHOLEWKA – ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐(10/10) | |
MOTION WRAP 3.0, czyli minimalistyczna i przewiewna cholewka, dopasowana do stopy | |
STABILNOŚĆ – ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐(9,5/10) | |
jest to model dla biegaczy pewnie stawiających swoje długie kroki, a dzięki miękkiej piance na dole podeszwy ewentualne krzywe chodniki lub lekka pronacja nie przeszkadzają w szybkim bieganiu. Niemniej jednak ten model nie wybacza braków w technice | |
SYSTEM WIĄZANIA – ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐(9,5/10) | |
minimalistyczny język, bardzo dobre trzymanie się stopy, lekkie sznurówki, jednak ciut krótsze byłyby dla mnie idealne | |
PRZYCZEPNOŚĆ – ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐(10/10) | |
pomimo minimalnej gumy na podeszwie, przyczepność jest doskonała, but trzyma się nawet mokrej kostki na zbiegach | |
ROZMIARÓWKA | |
rozmiar wybierz według długości wkładki | |
PRZEZNACZENIE | |
buty na asfalt, dla biegaczy, którzy dla uzyskania prędkości wydłużają swój krok | |
DYSTANSE | |
na szybkie starty oraz na szybkie treningi, dystanse od krótkich po maraton | |
OCENA OGÓLNA ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐(10/10) |

METASPEED SKY TOKYO i METASPEED EDGE TOKYO trafią do sprzedaży 25 lipca 2025 r. i będą dostępne na ASICS.com, Sklepbiegacza.pl oraz Natural-born-runners.pl. METASPEED RAY będzie dostępny od 12 sierpnia. Buty będzie można kupić na ASICS.com. Więcej informacji: www.asics.com