Korzystaj wygodnie z naszego serwisu dzięki najnowszej aplikacji mobilnej dostępnej na Twojego Iphone’a i I’Pada!

Zamknij

Trail running - leśna droga do nieba

Trail running - leśna droga do nieba

Bieganie nie boli, to jedynie strach kurczy się lekko w Twoim ciele. Potem czujesz już tylko pewność i świadomość wysiłku, z którym idziesz za rękę z małej do wielkiej przyjaźni jaka dzieje między duszą, a ciałem. Twoja wolność.

Twój bieg w kolorowych liściach, leśnym szutrze, korzeniach. Dotknij natury, gór i wolności. Żadne zwierzę nie czuje się dobrze w ciasnej klatce spojrzeń. Człowiek to jedyna istota, która wymyśliła sobie cywilizację.

Trail running to sztuka niewidoczna w galeriach. To obrazy, które umysł zapisuje w Twoim ciele wraz z każdym pokonanym kilometrem. Niepowtarzalne sceny w charyzmatycznym boju o siebie. To sposób na wdzięczność, na rozmowę ze sobą i światem, jedyne piękne ujęcie wewnętrznej melancholii. Takich wrażeń nie poda Ci miasto. Nie zapisze Twoich myśli powietrzem, ciszą, spojrzeniem. W mieście przepełnionym hałasem schowasz się w muzyce płynącej ze słuchawek i nigdy nie osiągniesz tak pełnej, biegowej euforii. Góry to świat, do którego człowiek zakrada się po omacku. Świat, który Cię czuje. Świat, który miłuje z równie silną wzajemnością jak Ty kochasz bieganie. Świat, który koi, uspokaja i przytula wolnością.

”Trzeba poczekać, wszystko w sobie wyciszyć, rozwiązania czasami przychodzą same, w najbardziej nieoczekiwany sposób.”Marta Fox

Jesień to doskonały czas by zaszyć się w przyrodzie. W miejskim lesie, parku, czy nie opodal pobliskiego jeziora. Nie musisz zmieniać świata, by pokochać trail running. Jeśli przylepiłeś się już na dobre do miejskich dróg, spróbuj zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia. Zamień asfaltową miłość na miękki, pełen szeleszczących liści teren. Zapewniam, że wystarczy tylko kilka przebieżek by Twoje ciało pokochało bieganie w terenie, a każdy wolny weekend będziesz spędzać w leśnej przestrzeni poza miastem. Stąd jest już bliska droga do gór, które być może staną się Twoim kolejnym, trailowym krokiem.

Trail running – czym to się je?

Zwykła nazwa, niezwykły bieg. Można by rzec: proste słowa i trochę trudniejsze wykonanie. Tylko w pakiecie trail running od słowa ”trochę”, do najwyższego poziomu trudności, skala jest bardzo szeroka. To Ty decydujesz tu o swoich możliwościach - możesz zacząć od biegania po leśnych ścieżkach, a potem całkiem szybko wylądować wysoko w górach. Trail running naprawdę szybko może Cie uwieść! Jeśli zdarzy się w Twoim życiu miłość do trail, poszybujesz naprawdę wysoko.

W grupie biegów trail znajdziesz biegi przałajowe, poprzez górskie i wysokogórskie trasy, po naprawdę trudne technicznie wyprawy ultra obejmujące już dystans ponad maratoński. Przełaje obejmują trasy o zróżnicowanym poziomie trudności: od prostszych nizinnych szlaków przyozdobionych naturalnymi atrakcjami w postaci korzeni, przewróconych drzew i mniejszych czy większych „kałuż”, po teren iście wyżynny i bardziej już zrózniocowany pod kątem nachylenia. Nie musisz daleko szukać. Takie tereny znajdziesz bardzo często na obrzeżach miast, czy w podmiejskich lasach, a nawet parkach. Czasami wystarczy się tylko rozglądnąć wokół siebie, a okaże się, że w pobliżu swojego miejsca zamieszkania możemy sobie zafundować naprawdę ciekawy bieg w terenie.

Biegi górskie to już wyższa półka i często znacznie wyższy poziom trudności. Nie istnieje jednak piękniejsza przestrzeń, niżeli ta, na którą spojrzeć można z pewnej wysokości. Bieganie w górach poda Ci pełen pakiet pozytywnych emocji, a wysiłek stanie się tylko jedną z nich, bo każde pokonanie wzniesienie przerodzi się w Twoją wewnętrzną siłę. Świat widziany ze szczytu wydaje się być w zasięgu ręki, a najlepsze pomysły rodzą się wraz z pokonaniem każdej słabości.

Brakuje Ci wewnętrznej przestrzeni, wyciszenia myśli, spokoju? Jesteś znużony monotonnym, miejskim treningiem? Posmakuj biegu w leśnej jesieni, to czasami bliżej niż się wydaje. Pamiętaj, że jeśli nie potrafisz marzyć to nigdy nie spełnisz swoich marzeń. Narysuj w myślach świat, jaki chciałbyś przeżyć. A potem zabierz ten obraz na przełajowy szlak i biegnij. Po takim treningu będzie już znacznie bliższy niżeli Ci się wydaje, a Ty poczujesz się dużo silniejszy by uczynić go realnym.

W czym do natury?

O ile na leśne, podmiejskie przebieżki wystarczą Ci być może Twoje codzienne biegówki, w góry wybierz się raczej w dobrych butach przeznaczonych do biegania w terenie. Sklepy dla biegaczy oferują całą gamę obuwia w sektorze Trail Running: od minimusów po tradycyjne obuwie biegowe z solidnym wsparciem. Buty do biegania w terenie mają bardziej agresywny bieżnik, który zapewnia odpowiednią przyczepność i dużo wyższy komfort prowadzenia stopy w trudniejszym terenie. Najczęściej robione są również z bardziej odpornych ma zniszczenie materiałów, często wodoodpornych, z najwyższej jakości tkanin gore-tex. W przypadku tradycyjnych modeli, ciut sztywniejsza niż w letnim obuwiu podeszwa i cholewka podaje stopie wyższy komfort i poziom bezpieczeństwa. Bo pamiętajmy, że stopa podczas biegania w terenie pracuje bardziej intuicyjnie ”wybierając” najmniejsze nierówności jak rowerowy amortyzator. Jeśli do tej pory biegałeś głównie po asfalcie, na leśnej ścieżce może czekać na Ciebie wiele niespodzianek. I choć stopa z czasem nauczy się wszelkich nierówności, zanim usprawni się praca jej mięśni i ścięgien, minie trochę czasu. But przeznaczony do biegania poda Ci w tym wypadku wyższy poziom bezpieczeństwa. Doświadczony ”terenowy” biegacz najpewniej poradzi sobie w takim terenie w zwykłych biegowych butach, ale w góry już na pewno nie wybierze się w letnich biegówkach. Zbiegi, podbiegi, często śliskie bądź ostre kamienie wystające z ziemi czy zakamuflowana pod pierzynką z liści śliska nawierzchnia, mogą sprawić wiele przykrych niespodzianek przy nieodpowiednio dobranym obuwiu. Pamiętaj, że to nie tylko Twoje bezpieczeństwo, ale też jakość i komfort biegu.

Twoje ciało będzie Ci wdzięczne

Bieganie w terenie podaje ciału o wiele wyższe wymagania niżeli równy i monotonny asfalt. Stopy będą Ci wdzięczne - pokażesz im znacznie więcej ruchowych możliwości. Monotonny trening na równej, jednolitej nawierzchni przyzwyczaja stopy do jednostajnego, powtarzalnego ruchu, a twarda nawierzchnia zwiększa ryzyko przeciążeń stawów. Bieganie w terenie zwiększy względem nich wymagania, ale także usprawni pracę Twoich stóp – z czasem staną się silniejsze, mniej podatne na skręcenia, poczujesz w nich znacznie większą moc. Jeżeli wcześniej nie próbowałeś biegania w trudniejszym terenie, wybierz ścieżki o niezbyt skomplikowanej strukturze – o niewielkim stopniu nachylenia, mniej ukorzenione i mniej kamieniste. I koniecznie zachowaj ostrożność w biegu po trawersie. Pamiętaj, że najpierw zawsze biegnie głowa i myśli, a za nimi podąża ciało! Badaj teren spojrzeniem, staraj się zapamiętywać przestrzeń nawierzchni w promieniu dwóch-trzech metrów przed kolejnym krokiem. Kamienie, korzenie, nierówności - to norma leśnych ścieżek. Jesień pięknie maskuje je liśćmi dodając nie tylko uroku, ale również podnosi poziom trudności biegu. Nie rozwijaj zbytniej prędkości na zbiegach, pilnuj pracy mięśni brzucha i korpusu, wykorzystując je jako dodatkowy hamulec odciążasz stawy i mięśnie nóg.

Każdy mięsień Twoich stóp poczuje większe zaangażowanie w biegowym ruchu, a równocześnie podasz sobie wyższą jakość biegu - miękkie, elastyczne leśne podłoże jest dużo bardziej przyjazne dla Twojego ciała niżeli twarda nawierzchnia miejskich ulic. A jeśli wybierzesz las z przewagą drzew iglastych, czeka Cię naprawdę miękki dywanik z igieł. To bajkowa nawierzchnia, doskonała wręcz dla początkujących przełajowców czy nagich jeszcze w doświadczenie, a ciekawych treningu w terenie, biegaczy.

Trail running to nie tylko filozofia biegania. To także bardziej plastyczne ciało. Trochę tak, jakby każdy mięsień uczył się pracy w innym terenie. Nie zapominaj, że bieganie to nie wyłącznie nogi: to mięśnie brzucha, korpus, praca ramion. Trail running nie pozwoli Ci zapomnieć o tych wszystkich niuansach prawidłowego ruchu ciała. W trudniejszym górskim terenie inaczej po prostu nie ruszysz się z miejsca, albo znacznie spowolnisz swoją biegową moc. Brzmi bezlitośnie? Uwierz, ta przyjaźń naprawdę nie boli. Ta przyjaźń Cię udoskonali. Serwując sobie wyższe wymagania usprawnisz tlenową wydolność, a dzięki bieganiu po przyjaznym dla stóp podłożu wzmocnisz więzadła, poprawisz ukrwienie kończyn dolnych, a także wzmocnisz ruchomość stawów.

Nie sądzę, że bieganie jest obsesją. Bieganie jest częścią Ciebie. Częścią kogoś, kim dzięki bieganiu się stajesz. Dla innych pozostajesz często tylko kimś, kto biegnie. Dla Ciebie to cały świat. Twoja osobista ścieżka rozwoju. Bieg w terenie poda Ci jeszcze większy pakiet emocji i wewnętrznych przeżyć. Poda Ci chwile, których nie będziesz musiał niczym zagłuszać. Uwolnisz spokój, wewnętrzną ciszę, a być może przeżyjesz najpiękniejszą samotność jaka może zdarzyć się na szlaku. Bo w górach nawet jeśli biegniesz z kimś, mocno wsłuchujesz się w swoje myśli. Słyszysz jedynie oddech, który z czasem staje się jedynym bliskim towarzyszem. W trail runing jest dużo miejsca na przemyślenia. Na wewnętrzną ekstazę, świadomy rozwój i zmiany. I dużo miejsca, by dzielić się pasją.

Nasze ciasteczka nie zawierają glutenu! Polityka prywatności cookies - zezwól jesli się zgadzasz.