Korzystaj wygodnie z naszego serwisu dzięki najnowszej aplikacji mobilnej dostępnej na Twojego Iphone’a i I’Pada!

Zamknij

Ból w środku kolana po bieganiu - Poradnia Biegacza

Ból w środku kolana po bieganiu - Poradnia Biegacza

Fizjoterapeuta Krzysztof Adamowicz z ActiMedica Klinika Nowoczesnej Rehabilitacji, odpowiada na pytanie czytelnika, związane z bólem kolana.

Opis problemu:

Moja przygoda z bieganiem trwa niedługo, bo zaledwie dwa tygodnie. Od początku zmagam się z bólem kolan. Od kilku lat gram sporo w kosza na betonie. Podczas samego wysiłku nie odczuwam większego bólu natomiast tuż po nim, ból nasila się mniej więcej w środku kolana. Prześwietlenie nie wykazało żadnych zmian. W pierwszych dniach biegania, odczuwałem ból, głównie w górnej części kolan. Gdy naciskam ręką w miejscu odczuwania bólu, ból się nasila. Zastanawiam się, czy dalsze bieganie ma sens? Jak sobie z tym poradzić? Dodam, że mam 23 lata.

Odpowiedź eksperta:

Witaj, Nie wszyscy wiedzą, że staw ten przenosi największe obciążenia ze wszystkich stawów, w przeliczeniu na jednostkę powierzchni. Obliczono, że obciążenie w tym stawie może przekraczać dwunastokrotnie ciężar ciała człowieka! Jest ono szczególnie duże w czasie wykonywania przysiadów, podczas aerobiku czy np. gry w squash’a. Zdrowe kolano bez problemu radzi sobie z takimi obciążeniami. Bywa jednak, że istnieją czynniki które doprowadzają do uszkodzenia powierzchni chrzęstnych w stawie rzepkowo-udowym.

Przyczyn jest bardzo wiele, a najczęstsze z nich to:

  • Brak równowagi mięśniowej (najczęściej osłabiona część przyśrodkowa mięśnia czworogłowego) oraz przykurcze więzadłowe powodują, że rzepka przechyla się do boku jest nierównomiernie obciążana – bok rzepki pracuje bardziej niż część przyśrodkowa – i zaczyna się szybciej zużywać. Mówimy wówczas o zespole wzmożonego bocznego przyparcia w stawie rzepkowo-udowym.
  • Długotrwałe siedzenie ze zgiętymi kolanami (dlatego „kolano kinomana”, chociaż długotrwała jazda samochodem też może do tego predysponować) powoduje, że chrząstka jest uciskana cały czas w jednym miejscu i powstaje coś w rodzaju „odcisku” na chrząstce.
  • Chodzenie na wysokich obcasach sprawia, że kolana nie są doprostowywane, nie ma więc fazy, kiedy rzepka nie jest dociskana do kości udowej. Chrząstka nie jest wówczas odżywiana i smarowana przez płyn stawowy i dochodzi do uszkodzeń.
  • Budowa samych kolan (na co w przeciwieństwie do innych przyczyn nie mamy większego wpływu) może predysponować do uszkodzeń w stawie rzepkowo-udowym. Chodzi tu o boczne ustawienie przyczepu więzadła rzepki na kości piszczelowej, przez co rzepka jest „ściągana” do boku w czasie normalnego funkcjonowania.

Kiedy uszkadza się chrząstka jej powierzchnia traci swoją idealną gładkość (można ją porównać do białka jajka ugotowanego na twardo), staje się chropowata, szorstka. W takiej sytuacji dana osoba odczuwa trzeszczenie, chrobotanie wewnątrz kolana, szczególnie nasilone w czasie wykonywania przysiadu. Oprócz wydawania nieprzyjemnych odgłosów, kolano zaczyna boleć, głównie kiedy jest zgięte. Ból pojawia się z przodu kolana lub po bocznej stronie rzepki. Często, jeśli trzeszczeniu nie towarzyszy ból, jest ono ignorowane i choroba bardzo szybko postępuje.

Możliwe, że masz przeciążone stawy kolanowe. Jeśli od dawna coś w nich Ci przeskakiwało tzn., że cały czas było coś nie tak. Nie zwracałeś na to uwagi - nie leczyłeś tego. Twoje jedyne poprawne zachowanie ograniczało się do przerwy w bieganiu. I dobrze. Nigdy nie robiłeś żadnej diagnostyki stawów kolanowych a skoro taki problem już miałeś w przeszłości to należy odwiedzić fizjoterapeutę/osteopatę.

Zalecam doraźnie:

  • cold-pack na przednią część kolana na ciało Hoffa bo może to ono jest obrzęknięte,
  • zweryfikuj jak rozciągasz mięsień czworogłowy uda, tylną grupę uda, pasmo biodrowo-piszczelowe, mięśnie łydki.
Zamknij