Korzystaj wygodnie z naszego serwisu dzięki najnowszej aplikacji mobilnej dostępnej na Twojego Androida!
Korzystaj wygodnie z naszego serwisu dzięki najnowszej aplikacji mobilnej dostępnej na Twojego iPhone'a i iPad'a!

Rozgrzewka przed bieganiem

Mateusz Jasiński
Marzenie o złotym medalu Igrzysk Olimpijskich zrealizuję w kolejnym życiu... Tymczasem za cel stawiam sobie popularyzację biegania jako.... stylu życia.
Data publikacji: 23/06/2013

W treningu biegacza rozgrzewka odgrywa bardzo ważną rolę. Powolne wprowadzenie organizmu w stan podwyższonej gotowości ma ogromne znaczenie dla twojego samopoczucia, tego jak znosisz trening, jak odczuwać będziesz skutki rosnącego zmęczenia. Odpowiednia rozgrzewka zapewni nie tylko większą gotowość twojego układu krwionośnego i oddechowego, dodatkowo dzięki niej zyskasz szerszy margines bezpieczeństwa dla obciążonego układu ruchu.

O rozgrzewce pisałem tutaj, dlatego zanim zabierzesz się za lekturę tego artykułu, poświęć kilka minut na poprzednią publikację.

Zaprezentowane ćwiczenia w tym filmiku są bardzo dobrym wstępem do biegania. Zachęcam do małego eksperymentu. Rozpocznij trening bez jakiejkolwiek rozgrzewki i po prostu zacznij biec w optymalnym dla siebie tempie. Prawdopodobnie dopiero po kilkunastu minutach biegu zaczniesz czuć, że Twoje ciało w końcu zaczęło z Tobą współpracować i biegnie Ci się zdecydowanie lżej, przyjemniej.

Na następnym treningu rozpocznij trening nie od biegu, ale od ćwiczeń, które pokazałem wraz z Olą Żelazo (Trenerka.info). Każde z pokazanych ćwiczeń powinniśmy wykonywać przez minimum 30 sekund. Jak widać, rozgrzewkę zaczęliśmy od górnych partii mięśniowych, a następnie stopniowo przechodziliśmy coraz niżej. Przypadek? Nie ;) Trzeba pamiętać, że rozgrzewamy się zawsze od góry do dołu! Nigdy na odwrót.

Pamiętaj, by w trakcie wykonywania ćwiczeń rozluźnić się i wykonywać je bardzo powoli. Dopiero po kilku powtórzeniach danego ćwiczenia można nieco podkręcić tempo. Zaprezentowane ćwiczenia polecamy wykonywać przed każdym bieganiem.

Żeby zrozumieć istotę rozgrzewki, przyjrzymy się w dużym skrócie zmianom zachodzącym w naszym organizmie. Wiedza ta pozwoli nam lepiej zrozumieć samą potrzebę i konieczność rozgrzewki w treningu biegacza.

Głównym celem rozgrzewki jest podniesienie temperatury wewnętrznej ciała. Ma to związek z pobudzeniem układu krążenia. Krew posiada dużą pojemność cieplną, przez to docierając do każdej tkanki podnosi temperaturę całego organizmu. Ciepłota ciała odgrywa kluczową rolę podczas rozgrzewki. Podniesienie temperatury o 1 stopień Celsjusza może podwyższyć możliwości wysiłkowe aż o 15%. Zwiększona ciepłota ciała powoduje, że maź stawowa efektywniej spełnia swoje zadanie, ograniczając tarcie między powierzchniami stawowymi. Rozgrzewka przyczynia się do zmian w układzie więzadłowo-stawowym. Zwiększona elastyczność ścięgien i więzadeł powodując zwiększenie ruchomości w stawach, co może w znaczący sposób ograniczyć ryzyko powstanie kontuzji.

Czy masz jeszcze jakiekolwiek wątpliwości, co do potrzeby wykonywania rozgrzewki?

Spodobał Ci się ten artykuł? Daj łapkę w górę! To dla nas ważne :)

Chcesz schudnąć parę kilo?

Wystarczy, że:

  • Przygotujesz zdrową, smaczną i zbilansowaną dietę
  • Nauczysz się zdrowych nawyków żywieniowych
  • Utrzymasz motywację
Komentarze ([[ totalCount ]])
Inni napisali

Jeszcze nikt nie dodał żadnego komentarza. Ty możesz być pierwszy!

Ta strona używa ciasteczek (cookie). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zgadzam się