Rozgrzewka przed bieganiem

Mateusz Jasiński
Marzenie o złotym medalu Igrzysk Olimpijskich zrealizuję w kolejnym życiu... Tymczasem za cel stawiam sobie popularyzację biegania jako.... stylu życia.
Data publikacji: 23/06/2013

W treningu biegacza rozgrzewka odgrywa bardzo ważną rolę. Powolne wprowadzenie organizmu w stan podwyższonej gotowości ma ogromne znaczenie dla twojego samopoczucia, tego jak znosisz trening, jak odczuwać będziesz skutki rosnącego zmęczenia. Odpowiednia rozgrzewka zapewni nie tylko większą gotowość twojego układu krwionośnego i oddechowego, dodatkowo dzięki niej zyskasz szerszy margines bezpieczeństwa dla obciążonego układu ruchu.

O rozgrzewce pisałem tutaj, dlatego zanim zabierzesz się za lekturę tego artykułu, poświęć kilka minut na poprzednią publikację.

Zaprezentowane ćwiczenia w tym filmiku są bardzo dobrym wstępem do biegania. Zachęcam do małego eksperymentu. Rozpocznij trening bez jakiejkolwiek rozgrzewki i po prostu zacznij biec w optymalnym dla siebie tempie. Prawdopodobnie dopiero po kilkunastu minutach biegu zaczniesz czuć, że Twoje ciało w końcu zaczęło z Tobą współpracować i biegnie Ci się zdecydowanie lżej, przyjemniej.

Na następnym treningu rozpocznij trening nie od biegu, ale od ćwiczeń, które pokazałem wraz z Olą Żelazo (Trenerka.info). Każde z pokazanych ćwiczeń powinniśmy wykonywać przez minimum 30 sekund. Jak widać, rozgrzewkę zaczęliśmy od górnych partii mięśniowych, a następnie stopniowo przechodziliśmy coraz niżej. Przypadek? Nie ;) Trzeba pamiętać, że rozgrzewamy się zawsze od góry do dołu! Nigdy na odwrót.

Pamiętaj, by w trakcie wykonywania ćwiczeń rozluźnić się i wykonywać je bardzo powoli. Dopiero po kilku powtórzeniach danego ćwiczenia można nieco podkręcić tempo. Zaprezentowane ćwiczenia polecamy wykonywać przed każdym bieganiem.

Żeby zrozumieć istotę rozgrzewki, przyjrzymy się w dużym skrócie zmianom zachodzącym w naszym organizmie. Wiedza ta pozwoli nam lepiej zrozumieć samą potrzebę i konieczność rozgrzewki w treningu biegacza.

Głównym celem rozgrzewki jest podniesienie temperatury wewnętrznej ciała. Ma to związek z pobudzeniem układu krążenia. Krew posiada dużą pojemność cieplną, przez to docierając do każdej tkanki podnosi temperaturę całego organizmu. Ciepłota ciała odgrywa kluczową rolę podczas rozgrzewki. Podniesienie temperatury o 1 stopień Celsjusza może podwyższyć możliwości wysiłkowe aż o 15%. Zwiększona ciepłota ciała powoduje, że maź stawowa efektywniej spełnia swoje zadanie, ograniczając tarcie między powierzchniami stawowymi. Rozgrzewka przyczynia się do zmian w układzie więzadłowo-stawowym. Zwiększona elastyczność ścięgien i więzadeł powodując zwiększenie ruchomości w stawach, co może w znaczący sposób ograniczyć ryzyko powstanie kontuzji.

Czy masz jeszcze jakiekolwiek wątpliwości, co do potrzeby wykonywania rozgrzewki?

Więcej filmów możesz zobaczyć tutaj.

Komentarze (0)
Inni napisali

Jeszcze nikt nie dodał żadnego komentarza. Ty możesz być pierwszy!

Ta strona używa ciasteczek (cookie). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zgadzam się